Zarządzanie ryzykiem w JST
Zarządzanie ryzykiem wciąż jest nowością dla jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi jednak skuteczne narządzie zapobiegania szkodom majątkowym lub wizerunkowym oraz utracie szans i korzyści.
Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji ustalonych celów i zadań w sposób zgodny z prawem, oszczędny i terminowy (art. 68 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: u.f.p.). Jej celem jest przede wszystkim zapewnienie:
● zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
● skuteczności i efektywności działania,
● wiarygodności sprawozdań,
● ochrony zasobów,
● przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
● efektywności i skuteczności przepływu informacji,
● zarządzania ryzykiem.
Spośród wymienionych priorytetów działalności jednostek publicznych ważną nowość stanowi proces zarządzania ryzykiem.
Nie ma jednej legalnej definicji pojęcia "ryzyko", nie zostało ono również zdefiniowane w u.f.p. Najczęściej używana jest definicja ryzyka zawarta w Glosariuszu Międzynarodowych Standardów Audytu Wewnętrznego, określająca ryzyko jako możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało wpływ na realizację założonych celów, przy czym za możliwe zdarzenia należy traktować również utracone szanse, które pojawiają się w otoczeniu jednostki organizacyjnej.
