Strony postępowania ze zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania
Procedura zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego jest nietypową formą postępowania administracyjnego, która, ze względu na ograniczenie katalogu stron tego postępowania, wymaga od starosty dochowania szczególnej staranności przy zabezpieczeniu interesów właścicieli sąsiednich nieruchomości. W przeciwnym wypadku może dojść do takiej zmiany, która będzie niekorzystnie oddziaływać na możliwość korzystania z nieruchomości sąsiednich, a właściciele tych nieruchomości nie będą mogli w postępowaniu administracyjnym bronić swoich praw.
Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części polegająca na podjęciu lub zaniechaniu działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotnego, higienicznosanitarnego, ochrony środowiska bądź wielkości lub układu obciążeń wymaga wcześniejszego zgłoszenia do właściwego starosty planowanej zmiany (art. 71 ust. 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane; dalej: Prawo budowlane). Odformalizowanie procedury zgłoszenia przejawia się tym, że w przypadku akceptacji projektowanej zmiany organ nie wydaje żadnego rozstrzygnięcia, a przeprowadzenie zmiany odbywa się na podstawie tzw. milczącej zgody organu. Dopiero uznanie, że dokonanie zmiany sposobu użytkowania za pomocą zgłoszenia nie jest możliwe, nakłada obowiązek wyrażenia sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej.
