Kolejny etap cyfryzacji administracji publicznej
Nowe obowiązki, nowe uprawnienia...
Wiele urzędów już dziś świadczy usługi drogą elektroniczną. Nie jest to jednak zjawisko powszechne. Stąd zmiany w prawie, które ułatwią mieszkańcom i przedsiębiorcom korespondencję elektroniczną, nakładając na urzędy obowiązek posługiwania się elektronicznymi skrzynkami podawczymi udostępnianymi w jednolitym standardzie. Istotne zmiany następują w zakresie postępowania administracyjnego i postępowania podatkowego m.in. w odniesieniu do doręczeń elektronicznych, dostępu do akt sprawy drogą elektroniczną, stosowania elektronicznych kopii zaświadczeń i innych dokumentów. Zmiany obejmują również przepisy ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Od początku 2013 roku na łamach Gazety Samorządu i Administracji ukazuje się cykl "Inform@tyzacja w urzędzie". W kolejno zamieszczanych artykułach w praktyczny sposób radzimy, jak wdrożyć w urzędach i instytucjach publicznych zasady komunikacji elektronicznej.
W 2014 roku kontynuacja cyklu będzie swoistą platformą wymiany doświadczeń i porad naszych ekspertów.
10 stycznia 2014 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o informatyzacji). Większość zmian wejdzie w życie 11 maja 2014 r. Nowelizacja to kolejny etap zmian w obszarze informatyzacji i cyfryzacji administracji publicznej.
Zmiany przepisów dotyczą przede wszystkim:
● ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji),
● ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.),
● ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa),
● ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.).
Ustawodawca wprowadza nowe rozwiązania, ale też zmienia już obowiązujące w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną. Dokonuje również zmian w zakresie postępowania administracyjnego i postępowania podatkowego, m.in. w odniesieniu do doręczeń elektronicznych, dostępu do akt sprawy drogą elektroniczną, stosowania elektronicznych kopii zaświadczeń i innych dokumentów. Zmiany obejmują również przepisy p.p.s.a., dając podstawy do prowadzenia akt sprawy sądowej w formie elektronicznej, udostępniania stronie postępowania akt sprawy w systemie teleinformatycznym, umożliwiając składanie pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego czy też regulując kwestię doręczania e-pism przez sądy administracyjne.
