Procedura rozwiązania umowy najmu lokalu mieszkalnego z ważnej przyczyny
W budynkach stanowiących siedziby organów administracji publicznej, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, często jeszcze znajdują się dawne mieszkania służbowe. Pozyskanie na potrzeby administracyjne powyższych lokali stwarza w praktyce istotne problemy, a rozwiązanie umowy najmu w takim przypadku może wymagać skierowania sprawy do sądu cywilnego.
Jednostka samorządu terytorialnego (JST) zamierzająca pozyskać część powierzchni w budynku przeznaczonym na siedzibę organu administracji publicznej powinna w pierwszej kolejności sprawdzić, na jakiej podstawie użytkowany jest lokal mieszkalny w takim budynku, i w zależności od tego dostosować odpowiednie kroki prawne. Lokal taki najczęściej zajmowany jest na podstawie odpłatnej umowy najmu o charakterze terminowym lub bezterminowym. To, czy umowa została zawarta na czas określony, czy na czas nieokreślony, wynikać będzie najczęściej już z treści samej umowy.
