Zakres przetargu w gospodarce odpadowej
Samorządy wciąż mają problem z określeniem zakresu przetargu odpadowego, kryteriami wyboru wykonawcy oraz opisem zamówienia. Część wątpliwości wyjaśnia orzecznictwo.
Zgodnie z art. 6d ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (dalej: u.c.p.g.), wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Sprawa na pozór wydaje się oczywista, w praktyce budzi jednak wiele kontrowersji. Pojawiają się też hybrydowe rozwiązania stosowane przez zamawiających oraz Krajową Izbę Odwoławczą (KIO). Biorąc pod uwagę, że po roku funkcjonowania nowego systemu gospodarowania odpadami wiele gmin przygotowuje się właśnie do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, warto na chwilę zatrzymać się nad kwestią tego dychotomicznego sposobu zamawiania usług oraz nowych interpretacji przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) i jej kolejnych zmian, które mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców zajmujących się odbiorem odpadów komunalnych.
Kontrowersyjny zakres przetargu
Do przetargów odpadowych Pzp stosuje się tylko w zakresie nieuregulowanym (art. 6g u.c.p.g.). Oznacza to, że w zakresie uregulowanym do przedmiotowych przetargów w pierwszej kolejności należy stosować przepisy u.c.p.g.
