Odwołanie w postępowaniu administracyjnym
Wydane w postępowaniu administracyjnym decyzje bardzo często wzbudzają kontrowersje. Prawem każdej ze stron postępowania jest więc wniesienie odwołania na dane rozstrzygnięcie.
O ile decyzje administracyjne mają szczegółowo określone elementy, o tyle wymogi formalne odwołań nie są już tak rozbudowane. Odwołanie nie wymaga m.in. szczegółowego uzasadnienia (art. 128 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego). Wystarczy tylko, żeby wynikało z niego, że strona nie jest zadowolona z decyzji. W związku z tym można przyjąć, że w odwołaniu powinny się znaleźć: co najmniej oznaczenie strony, oznaczenie decyzji oraz informacja, że strona kwestionuje decyzję. Odwołanie musi też przyjmować minimalne wymogi, które wynikałyby dla podania, czyli zawierać adres strony, jej wskazanie oraz określenie żądania. Gdy któryś z tych wymogów nie jest spełniony, organ administracji publicznej powinien podjąć działania w celu ustalenia adresu osoby, która podanie wniosła, a gdy odwołanie nie czyni zadość innym wymogom, wezwać stronę do ich usunięcia w terminie siedmiu dni. Gdy braki nie zostaną usunięte, odwołanie musi zostać pozostawione bez rozpoznania. Jeśli jakieś elementy odwołania nie są dla strony dostatecznie jasne, organ sam nie może we własnym zakresie doprecyzowywać jego treści. Trzeba pamiętać, że o tym, czy dane pismo jest odwołaniem, decyduje jego treść, a nie nagłówek. Dlatego nawet, jeśli pismo nie będzie zatytułowane "odwołanie", a będzie spełniało wymogi formalne, to za odwołanie musi zostać uznane. W pewnych sytuacjach przepisy szczególne mogą przewidywać ostrzejsze wymogi co do treści odwołania, które wówczas obowiązkowo w odwołaniu muszą się znaleźć.
