Nadzór i kontrola w zakresie skarg i wniosków
Oczywiste jest, że działania związane ze składaniem skarg i wniosków powinny być w miarę szeroko weryfikowane i sprawdzane. Chodzi bowiem o to, aby każda skarga i każdy wniosek zostały poważnie potraktowane przez organy administracji publicznej. Służą temu specjalne zapisy ustawowe.
Co do zasady, zwierzchni nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do sądów sprawuje Krajowa Rada Sądownictwa, a do innych organów oraz jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministrów (art. 257 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). Nadzór ten sprowadza się do ogólnej koordynacji podejmowanych w zakresie skarg i wniosków działań, a nie na bezpośrednim nadzorze. Tym niemniej wskazane organy mogą oczywiście żądać określonych informacji w zakresie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Ta forma nadzoru może być sprawowana także za pośrednictwem podległych organów czy podporządkowanych jednostek organizacyjnych. Oczywiście, taki nadzór zwierzchni nie daje podstawy do przejmowania konkretnych spraw przez organy nadzorujące.
