RIO podzielone w sprawie ogłoszeń w gminnej prasie
Po raz kolejny Regionalna Izba Obrachunkowa wyraziła swoje zdanie i zinterpretowała przepisy odnoszące się do zadań użyteczności publicznej w odniesieniu do możliwości zamieszczania płatnych reklam i ogłoszeń w gminnej prasie. Tym razem jednak RIO w Łodzi stwierdziła, że nie ma przeszkód w pobieraniu przez gminę opłat z tego tytułu.
Od kilku lat samorządy zwracają się do regionalnych izb obrachunkowych (RIO) z pytaniem o możliwości pobierania opłat od ogłoszeń czy reklam umieszczanych w wydawanych przez siebie gazetach bądź czasopismach. Do tej pory RIO stały na stanowisku, że umieszczanie w gminnych gazetach ogłoszeń przedsiębiorców jest możliwe, ale wyłącznie pod warunkiem nieodpłatności takich działań. W grudniu 2013 r. prezes RIO w Łodzi w odpowiedzi na wniosek burmistrza gminy Łask stwierdził, że pobieranie opłat za zamieszczenie ogłoszenia w gminnej gazecie nie jest dozwolone z uwagi na to, że takie działanie nie spełnia warunków bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania zbiorowych potrzeb ludzi w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (czyli nie jest zadaniem użyteczności publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, dalej: u.s.g.). Podobne stanowisko wyraziło Kolegium RIO we Wrocławiu w maju 2014 r. Kolegium powołało się na przepisy u.s.g., które w art. 9 ust. 2 stanowią, że gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie, to jest ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.). Nadal jednak zadania te muszą realizować cel, jakim jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (art. 1 ust. 1 u.g.k.).
