Procedura udostępniania informacji publicznej
Choć postępowanie zmierzające do udostępnienia informacji publicznej jest z założenia odformalizowane, to faktycznie przebiega zgodnie z wynikającą z przepisów prawa i częściowo orzecznictwa sądów administracyjnych procedurą. A ta ostatnia nadal wywołuje wiele niejasności.
Początek postępowania dotyczącego udostępnienia informacji publicznej wyznacza wpływ do organu wniosku o udostępnienie. Wniosek ten nie musi spełniać wymogów stawianych przed pismami w postępowaniu administracyjnym, a w praktyce wystarczające jest, aby z jego treści wynikało, jakiej informacji oczekuje wnioskodawca. Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z 10 listopada 2010 r. (sygn. akt II SAB/Wa 259/10), osoba wnioskująca o informację nie musi być nawet w pełni zidentyfikowana, co może mieć miejsce m.in. w przypadku wniosków składanych elektronicznie. Sam wniosek może zostać złożony w klasycznej formie pisemnej, formie elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Z orzecznictwa
Wpływ wniosku powoduje obowiązek jego rozpoznania. W szczególności nie jest dopuszczalne wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie udostępnienia informacji. Przystępując do rozpoznania wniosku, organ nie wydaje żadnego postanowienia.
