Procedura absolutoryjna za 2015 rok
Co roku wiele emocji budzi w jednostkach samorządu terytorialnego procedura absolutoryjna. Problemem są zarówno przesłanki, które można wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w tej sprawie, jak i sam tryb postępowania.
Do 30 czerwca 2016 r. rada gminy lub powiatu albo sejmik województwa muszą podjąć decyzję o udzieleniu bądź nieudzieleniu organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego (JST) absolutorium za 2015 rok.
Procedura poprzedzająca absolutorium
Procedura absolutoryjna zaczyna się już w momencie przedstawiania organowi stanowiącemu JST i regionalnej izbie obrachunkowej (RIO) sprawozdania rocznego z wykonania budżetu JST. Organ wykonawczy JST, czyli wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu lub województwa, ma obowiązek przedstawić je do 31 marca (art. 267 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: u.f.p.). Sprawozdanie zawiera zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu JST w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Wraz ze sprawozdaniem organ wykonawczy powinien przedłożyć:
