Procedury obowiązujące w urzędzie w przypadku pożaru i ewakuacji
Sprawnie przeprowadzona ewakuacja pozwala na uratowanie ludzi i części mienia urzędu. Niezastosowanie się do przepisów i zasad bezpieczeństwa w przypadku akcji gaszenia pożaru i ewakuacji to naruszenie jednych z podstawowych obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Grożą za to określone kary zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.
Podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienia ochrony przeciwpożarowej jest ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (dalej: u.o.p.).
1. Jak zachować się w razie pożaru
Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia i mienia przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:
● zapobieganie powstaniu i rozprzestrzenianiu się zagrożenia,
● zapewnienie sił i środków do zwalczania zagrożenia,
● prowadzenie działań ratowniczych (art. 1 u.o.p.).
W przypadku powstania pożaru wszyscy pracownicy zobowiązani są podjąć działania w celu jego likwidacji, a mianowicie:
● zaalarmować niezwłocznie, przy użyciu wszystkich dostępnych środków, osoby będące w strefie zagrożenia,
● wezwać straż pożarną,
● przystąpić niezwłocznie, przy użyciu posiadanych w zakładzie pracy środków gaśniczych, do gaszenia pożaru i nieść pomoc osobom zagrożonym,
