Jak klasyfikować niestandardowe tytuły dłużne
Potrzeby finansowe skłaniają jednostki samorządu terytorialnego do szukania niestandardowych instrumentów finansowych, które nie obciążą wskaźników zadłużenia. Jednym z nich są wciąż praktykowane transakcje związane z nieruchomościami komunalnymi. Warto jednak pamiętać, że Ministerstwo Finansów już wypowiedziało się na ich temat.
Do tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego zalicza się przede wszystkim kredyty i pożyczki zaciągane przez jednostki sektora finansów publicznych oraz emisje obligacji. Są to instrumenty funkcjonujące od wielu lat na rynkach finansowych w Polsce, których zasady funkcjonowania są powszechnie znane. Jednak rynek finansowy wciąż się rozwija, dlatego z biegiem czasu przybywa instrumentów finansowych zaliczanych do państwowego długu publicznego, wpływających na poziom zadłużenia samych jednostek i całego sektora publicznego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (dalej: rozporządzenie w sprawie tytułów dłużnych), do państwowego długu publicznego zalicza się w szczególności kredyty i pożyczki, a także umowy o szczególnym charakterze, czyli:
