Są już dostępne preferencyjne pożyczki dla samorządów na rozwój elektromobilności
W czerwcu br. rząd ogłosił Plan Rozwoju Elektromobilności, w ramach którego przewiduje milion samochodów z napędem elektrycznym na polskich drogach za dziesięć lat. Ministrowie Rozwoju i Energii zapowiedzieli także stworzenie rynku e-autobusów i budowę polskiego autobusu na prąd. Pierwsze wsparcie na zakup elektrycznych pojazdów od lipca br. dostępne jest już w Szczecinie.
Jednym z pięciu filarów wzrostu gospodarczego według "Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" jest reindustrializacja. Rząd, formułując poszczególne elementy tego filaru, przedstawił dwa projekty: Plan Rozwoju Elektromobilności (dalej: PRE) oraz projekt e-Bus. Ich realizacja oparta będzie na współpracy na poziomie rządowym, naukowym i biznesowym. List intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności podpisało Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Politechnika Warszawska, Enea S.A., ENERGA S.A., PGE S.A. oraz TAURON Polska Energia S.A. Centrum, którego uruchomienie przewidziano w IV kwartale 2016 r., będzie stanowiło forum rozwoju potencjału badawczego w obszarze elektromobilności, a także da impuls do stworzenia systemu rozwoju innowacji. Dodatkowo centrum będzie wspierało podmioty w komercjalizacji badań i wdrażaniu pilotażowych systemów i rozwiązań w obszarze elektromobilności, będąc wyposażone w środki pochodzące z Funduszu Elektromobilności. Przed PRE stoi konieczność sprostania wielu wyzwaniom, takim jak zwiększony popyt na energię i konieczność jego optymalizacji, ograniczenie w dużych miastach emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu, magazynowanie energii w pojazdach elektrycznych, poprawa bezpieczeństwa energetycznego czy zwiększenie udziału przemysłu technologii elektrycznych pojazdów w PKB. Ponadto przedstawiciele resortów rozwoju i energii podkreślają konieczność zmian w prawie energetycznym, budowlanym, zamówień publicznych czy o drogach publicznych, które ułatwiłyby upowszechnienie w Polsce pojazdów z napędem elektrycznym. PRE jest elementem Krajowych Ram Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych, do których przygotowania obliguje państwa członkowskie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i które muszą być notyfikowane w Komisji Europejskiej do 18 listopada 2016 r.
