Samorządowe prawo pracy
Jakie skutki dla samorządów mają zmiany w przepisach o wynagrodzeniach
1 stycznia 2017 r. weszły w życie zmiany w systemie wynagrodzeń. Dotyczą one wynagrodzeń miesięcznych i godzinowych. Wdrożenie nowych przepisów w praktyce może być dużym problemem dla pracodawców, w tym dla jednostek samorządu terytorialnego.
Samorządowe prawo pracy

MAŁGORZATA BRZÓSKA
radca prawny, partner w kancelarii BBP Legal
Nowe zasady wynagradzania wprowadziła od 1 stycznia 2017 r. ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Warto jednak przypomnieć, że strona samorządowa, w ramach prowadzonych konsultacji, sprzeciwiała się nowym przepisom. Zdaniem samorządów nie wzięto pod uwagę kosztów, które będą musiały samodzielnie ponieść samorządy w związku z podwyżką. W ocenie samorządowców nie sposób określić skutków finansowych wdrożenia nowelizacji dla jednostek samorządu terytorialnego, co może wpłynąć na podniesienie kosztów usług publicznych.
W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy wskazano, że nowelizacja ma na celu uzyskanie pozytywnej zmiany na rynku pracy przez przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych oraz wprowadzenie ochrony osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Co więcej, nowelizacja ma ukrócić patologię polegającą na zawieraniu umów cywilnoprawnych, przy spełnianiu wszelkich warunków zawarcia umowy o pracę, tylko po to, by obniżyć koszty zatrudnienia. Zagwarantowanie minimalnego wynagrodzenia osobom świadczącym pracę/usługi na podstawie umów cywilnoprawnych (głównie umów-zleceń) jest kolejnym krokiem do uszczelnienia systemu prawa pracy i wyrównywania poziomów zarobków niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia.
