Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-07-05

Doręczanie pism urzędowych

Przepisy dotyczące doręczania odgrywają bardzo ważną rolę wśród całokształtu przepisów proceduralnych. Doręczenie należy do czynności, z których dokonaniem przepisy wiążą określone skutki prawne. Od prawidłowości doręczenia pisma (wezwania, postanowienia, decyzji itp.) zależy odpowiedź na pytanie, czy określone czynności organów administracji wywołały pożądane skutki prawne.

Zgodnie z art. 39 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) organ administracji doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. Jednak następstwa wynikające z wadliwego dokonania doręczenia obciążają wspomniany organ, a nie wybrany podmiot (por. wyrok NSA, sygn. akt I SA/Lu 1389/97).
O ile korzystanie z pośrednictwa urzędów pocztowych i własnych pracowników nie budzi zastrzeżeń, o tyle wątpliwości rodzi sposób doboru „innych doręczycieli”. Z uwagi na brak szczegółowych regulacji odnośnie do tej materii, należy podzielić stanowisko Ministerstwa Finansów, z którego wynika, że osoby zatrudnione do tego typu prac powinny spełniać określone warunki dotyczące wiarygodności i rzetelności, a sam tryb dostarczania pism musi być odpowiednio nadzorowany, aby uniknąć ewentualnych nieprawidłowości (pismo ON-7-0353-24- -ME/96 z 15 kwietnia 1996 r.). Artykuł 144 Ordynacji podatkowej nie wprowadza w swoich postanowieniach istotnych modyfikacji wskazanej zasady. Jedynie krąg podmiotów dokonujących doręczenia został ograniczony do własnych pracowników, innych upoważnionych osób oraz pośrednictwa urzędów pocztowych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00