Co zrobić w przypadku nieuzyskania dostępu do informacji publicznej
W poprzednim numerze Poradnika pisaliśmy o procedurze uzyskania dostępu do informacji publicznej przez organizację pozarządową. Co zrobić jednak, gdy podmiot, który jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej i który jest jej dysponentem, odmówi pozytywnego załatwienia wniosku o udostępnienie takiej informacji lub milczy? W takiej sytuacji sprawą zajmie się sąd administracyjny lub cywilny.
W ostatnich latach zasadą staje się umieszczanie informacji publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Tylko taka informacja, która nie została udostępniona w BIP, wymaga złożenia przez stowarzyszenie lub fundację wniosku o jej udostępnienie. Jedynie informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest przekazywana w formie ustnej lub pisemnej bez składania wniosku. Informacja publiczna może być też udostępniana:
1) w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych,
2) przez zainstalowane w tych miejscach urządzenia umożliwiające zapoznanie się z tą informacją.
Najwięcej problemów praktycznych sprawia pozyskanie informacji publicznej, która nie została upubliczniona w BIP lub w ogólnie dostępnych miejscach. Zasada do dysponenta informacji publicznej jest bardzo korzystna dla organizacji non profit wykorzystujących informacje publiczne do prowadzenia działalności statutowej.
