Rozliczenie VAT, gdy organizacja korzysta z pomocy sponsora
Organizacje non profit często korzystają z pomocy sponsorów. Nie można w takim przypadku zapominać o rozliczeniu VAT, gdy w zamian za pomoc sponsora organizacja świadczy usługę lub dokonuje dostaw towarów na rzecz sponsora.
Joanna Dmowska
Przepisy podatkowe - w szczególności ustawa o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) - nie zawierają ustawowej definicji sponsoringu. Dlatego należy skorzystać z definicji słownikowej tego pojęcia. Przez sponsoring rozumie się: "finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności" (Słownik wyrazów obcych, PWN). Celem sponsoringu jest między innymi upowszechnianie znajomości firmy i jej produktów wśród klientów i potencjalnych nabywców produktów i usług. Ponadto jedną z podstawowych cech sponsoringu jest łączenie w sobie reklamy, aktywizacji sprzedaży lub public relations. Istotny do celów podatkowych jest fakt, że w praktyce umowa sponsoringu jest oparta najczęściej na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego.
