Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-09-14

Niewykorzystane i zaległe urlopy pracowników organizacji

Kończy się okres wakacji, a tym samym najpopularniejszy okres wykorzystywania przysługujących pracownikom urlopów wypoczynkowych. Co jednak zrobić, gdy pracownik na urlop nie pojechał?

Magdalena Kasprzak

Na pracodawcy ciąży obowiązek udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku, w którym uzyskał on do niego prawo (art. 161 k.p.).

Przykład

Kiedy nieodbyty urlop pracownika jest jedynie urlopem niewykorzystanym w terminie, a kiedy staje się urlopem zaległym?

Przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) dają pracownikom i pracodawcom możliwość przesunięcia lub całkowitej zmiany terminu wykorzystania urlopu wypoczynkowego pracownika. Oczywiście zmiana terminu urlopu musi być odpowiednio uzasadniona.

Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić zarówno na umotywowany ważnymi przyczynami wniosek pracownika, jak i szczególne potrzeby pracodawcy.

Przesunięcia terminu urlopu dokonuje pracodawca:

na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami - np. chorobą członka rodziny lub pilnym wyjazdem (art. 164 § 1 k.p.),

z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy - np. zapowiedziana kontrola podatkowa wymagająca obecności księgowej, przyjęcie pilnego zamówienia, do realizacji którego niezbędny jest pracownik udający się na urlop, konieczność usunięcia awarii, spiętrzenie prac itp. (art. 164 § 2 k.p.),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00