Dostęp do informacji publicznej
Organizacje pozarządowe przy realizacji celów statutowych potrzebują często uzyskania informacji publicznej od odpowiednich organów. Jeśli informacja ta nie jest dostępna powszechnie - jej uzyskanie może nastąpić na wniosek organizacji.
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa) i podlega udostępnieniu oraz ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie. Informacją publiczną jest zatem informacja wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych. Może być także wytworzona lub odnosząca się do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne - w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem publicznym.
Informacje takie są np. zawarte w dokumentach stworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty niebędące organami administracji publicznej. Jest to treść wystąpień, opinii i ocen dokonywanych przez nie. Dokumenty te mają często taki status niezależnie od tego, do jakiego podmiotu są kierowane i jakiej sprawy dotyczą.
Informacją publiczną jest wreszcie zawartość dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej. Taka kwalifikacja może dotyczyć zarówno dokumentów bezpośrednio przez nie wytworzonych, jak i tych, których organy władzy używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań - nawet jeżeli nie pochodzą wprost od nich. Przyjmuje się, że informacja publiczna dotyczy sfery faktów (patrz tabela).
