Regulamin sklepu internetowego - klauzule niedozwolone
Organizacje pozarządowe, które prowadzą sklepy internetowe, borykają się z problemami niewywiązywania się klientów z płatności. Tworzone są więc szczegółowe regulaminy funkcjonowania sklepów oraz warunki dokonywania w nich zakupów. Należy pamiętać, że regulamin sklepu internetowego zawierający postanowienia umowne uznane za niedozwolone powoduje, że mogą zostać unieważnione istotne zapisy umów zawartych przez stowarzyszenia albo fundacje za pośrednictwem Internetu. Wykrycie błędów w regulaminie sklepu internetowego nie służy też wizerunkowi organizacji non profit.
Organizacja prowadząca działalność zarobkową za pomocą Internetu powinna zadbać nie tylko o dobrej jakości oprogramowanie sklepu internetowego, grafikę czy systemy płatności za towary i usługi. Równie ważne jest zabezpieczenie prawne prowadzonej działalności. Prawidłowy regulamin sklepu internetowego musi, przede wszystkim, spełniać wymogi ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) oraz ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: uokik).
Wymogi prawa cywilnego
Według ogólnej reguły, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego (art. 353 k.c.). W praktyce, organizacje prowadzące sklepy internetowe nie ustalają z każdym klientem szczegółów umowy, lecz stosują pewien powtarzalny wzorzec. Dlatego ustawodawca wprowadził szczególne przepisy dotyczące umów zawieranych w sposób seryjny - kiedy umowa np. między sklepem internetowym a klientem nie ma charakteru umowy indywidualnej, w której każdy punkt jest efektem negocjacji. Przepis art. 384 k.c. ustanawia w takiej sytuacji trzy istotne reguły:
