Jak wybrać przepisy regulujące zasady reklamacji
Kiedy do stowarzyszenia prowadzącego działalność handlową (zwłaszcza internetową) wpływa reklamacja, pracownik zajmujący się w organizacji sprzedażą musi sprawdzić, czy niezadowolony klient jest konsumentem, czy innym podmiotem. Wynika to z faktu uregulowania zasad reklamacji w kilku odrębnych aktach prawnych. Problemem w rozmowach z niezadowolonymi klientami jest też to, że część z nich wciąż pamięta, że mogli kiedyś korzystać z gwarancji i rękojmi na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego i próbują składać reklamacje według jego przepisów.
Prowadząc działalność handlową, trzeba wiedzieć, z jakiego aktu prawnego skorzystać, rozpatrując reklamację towaru złożoną przez klienta sklepu. Przykładowo, przepisy ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej: uoswsk) regulują zasady ochrony praw konsumenta, który nabył reklamowany towar. Ustawa ta wyłączyła możliwość stosowania przez konsumentów art. 556-581 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej k.c.). Są to przepisy o rękojmi i gwarancji, obowiązujące przy reklamacjach składanych np. przez przedsiębiorców, co do których z kolei nie stosuje się ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Niekiedy można się pogubić w stosowaniu odpowiednich przepisów do konkretnego przypadku reklamacji.
