2. Praktyczne aspekty funkcjonowania audytu wewnętrznego w świetle nowych standardów
ELŻBIETA IZABELA SZCZEPANKIEWICZ
Wprowadzenie w 2009 r. nowych Standardów IIA do praktyki funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego wymaga ich uwzględnienia podczas organizowania i funkcjonowania komórki audytu wewnętrznego w danej jednostce. Poprzez pryzmat nowych Standardów należy ponownie spojrzeć na różne aspekty organizacyjne tej komórki, a także dokonać weryfikacji zasad planowania i realizacji zadań audytu wewnętrznego, sporządzania i przekazywania sprawozdań z audytu, prowadzenia akt oraz oceny jakości pracy audytu.
2.1. Organizacja komórki audytu wewnętrznego
Analiza różnych aspektów organizacyjnych komórki audytu wewnętrznego powinna między innymi uwzględniać weryfikację dotychczasowych zakresów obowiązków i odpowiedzialność kierowników komórek audytu wewnętrznego i audytorów wewnętrznych.
2.1.1. Aspekty organizacyjne komórki audytu wewnętrznego
Kierownik jednostki sektora finansów publicznych powinien powołać w pełni niezależną komórkę audytu wewnętrznego, którego najważniejszym celem powinno być jego wsparcie w skutecznym zarządzaniu.
Standard 2100 IIA - Charakter pracy określa, że audyt wewnętrzny służy ocenie i przyczynia się do usprawnienia procesów governance, zarządzania ryzykiem i procesów kontroli stosując systematyczne i konsekwentne podejście. Natomiast Standard 2110 IIA - Governance wskazuje, że działalność audytu wewnętrznego musi zmierzać do oceny i przedstawiać stosowne rekomendacje dla usprawnienia procesu governance tak, aby osiągane były jego następujące cele:
● promowanie właściwych zasad etyki i wartości wewnątrz organizacji,
● zapewnianie skutecznego zarządzania efektywnością pracy i rozliczaniem z odpowiedzialności w organizacji,
● przekazywanie informacji o ryzykach i kontroli do odpowiednich obszarów organizacji,
● koordynowanie działań i przekazywanie informacji pomiędzy radą, audytorami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz zarządem.
