2. Ewidencja księgowa
MAŁGORZATA MAJEWSKA
Szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla jednostek sektora finansów publicznych określa rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. W planie kont nastąpiły m.in. zmiany w zespole 7. Zmieniły się także zasady ewidencji odsetek od należności. W związku z tym pojawiły się liczne wątpliwości dotyczące zasad funkcjonowania kont: 720, 750 i 290. W rozdziale tym przedstawiamy wyjaśnienia w tym zakresie.
2.1. Zasady funkcjonowania konta 720
Jakie operacje należy ujmować na koncie 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych", które zostało wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r.?
Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861) wprowadziło konto 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych" (ujęte w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia "Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych") służące do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych.
Jak wynika z opisu do tego konta, na stronie Ma ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Wn - odpisy z tytułu dochodów budżetowych. A zatem na stronie Ma konta 720 w korespondencji z odpowiednim kontem rozrachunkowym (np. 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych") dokonuje się przypisu kwot, które w momencie wpływu na rachunek bankowy jednostki budżetowej stają się dochodami odpowiedniego budżetu. Dochody budżetu państwa to m.in. podatki i opłaty, dochody pobierane przez państwowe jednostki budżetowe, dochody z najmu i dzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, dotyczące składników majątkowych Skarbu Państwa, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych lub organów władzy publicznej, odsetki od lokat terminowych ze środków zgromadzonych na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa, odsetki od udzielonych z budżetu państwa pożyczek krajowych i zagranicznych, grzywny, mandaty, darowizny, dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw (por. art. 111 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.). Natomiast do dochodów jednostki samorządu terytorialnego zalicza się w szczególności dochody własne (do których zalicza się m.in.: podatki, opłaty, dochody uzyskane przez samorządowe jednostki budżetowe, darowizny, odsetki), subwencje ogólne, dotacje celowe z budżetu państwa - art. 3 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn.zm.).
