VI. Wyjaśnienia urzędowe
Rozdział ten zawiera stosowne wyjaśnienia urzędowe w zakresie: obowiązku badania przez biegłego rewidenta rocznych sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych za niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania finansowego oraz kompetencji do zatwierdzania sprawozdania finansowego i z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie absolutorium.
1. Obowiązek badania sprawozdań finansowych JST
Jakie przepisy i zasady obowiązują w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego?
Obowiązek badania przez biegłego rewidenta rocznych sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego wprowadzony został mocą regulacji określonych w art. 268 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Dotyczy on sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego, w których liczba mieszkańców, ustalona przez Główny Urząd Statystyczny, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono roczne sprawozdanie, przekracza 150 tysięcy. Po raz pierwszy obowiązek ten wystąpi w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za 2010 r. (art. 121 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych - Dz.U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.).
Zakres informacyjny sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego zawiera § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861).
Sprawozdanie to składa się z:
1) bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
