Dotacje podmiotowe
Dotacje podmiotowe przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej otrzymują jednostki sektora finansów publicznych niebędące państwowymi jednostkami budżetowymi. O uprawnieniu tych jednostek do otrzymania dotacji decydują przepisy ustaw określające zasady gospodarki finansowej danego podmiotu, np. ustawa:
● z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty),
● z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).
Na podstawie ustawy o systemie oświaty dotacje podmiotowe mogą otrzymywać również osoby prowadzące placówki oświatowe inne niż jednostki sektora finansów publicznych. Jednocześnie należy wskazać, że żaden obowiązujący przepis prawa materialnego nie definiuje pojęcia "działalność bieżąca", a uofp zawiera jedynie zapisy dotyczące wydatków bieżących (art. 124 ust. 3, art. 236). W tej sytuacji działalność bieżącą danego podmiotu należy powiązać z jego wydatkami innymi niż majątkowe, ponoszonymi w związku z realizacją zadań publicznych, których wykonanie może zostać sfinansowane z dotacji przewidzianej w obowiązujących przepisach prawa.
W celu realizacji zadań publicznych jednostki, których działalność jest finansowana w formie dotacji podmiotowej, muszą otrzymać środki finansowe w wysokości zapewniającej im prowadzenie określonej statutem działalności podstawowej.
Dotacje podmiotowe udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do 31 stycznia następnego roku. Od kwot dotacji zwróconych po tym terminie nalicza się odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od 1 lutego następnego roku (art. 251 ust. 1 i 5 uofp).
1. Dotacje podmiotowe dla jednostek oświatowych
Organem prowadzącym szkołę, przedszkole lub placówkę oświatową może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby fizyczne lub prawne. W zależności od organu prowadzącego oraz sposobu funkcjonowania, szkoły, przedszkola lub placówki oświatowe dzielą się na publiczne i niepubliczne. Publiczne jednostki oświatowe muszą spełniać wymogi określone w art. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty. Szkoły, przedszkola i placówki oświatowe niespełniające wymogów stawianych tego rodzaju jednostkom publicznym mają charakter niepubliczny. Mogą je prowadzić jedynie osoby fizyczne i prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
