Terminarz rachunkowo-sprawozdawczy 2015 dla jednostek sektora finansów publicznych - I półrocze
WSTĘP
Poradnik ten stanowi kalendarium dla jednostek sektora finansów publicznych. Zawiera terminy "sztywne" (tj. moment, kiedy upływa obowiązek wykonania określonych czynności przez te jednostki) wynikające z ustawy o finansach publicznych, dla których było możliwe ustalenie konkretnych dat w kalendarzu 2015 r. Oprócz tego w Poradniku wskazano dni wolne i dni ustawowo wolne od pracy (dla każdego miesiąca w formie "macierzowej" i w układzie chronologicznym) z oznaczeniem dni tygodnia. Należy pamiętać, że w pięciodniowym systemie pracy dniem wolnym od pracy jest sobota i niedziela, a ponadto dni ustawowo wolne są określone ustawą z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy.
W Poradniku można znaleźć również terminy dotyczące:
● sprawozdań finansowych (bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu), w tym kontrowersyjny termin zamknięcia ksiąg rachunkowych samorządowych jednostek budżetowych,
● sprawozdań budżetowych - po zmianach z 16 stycznia 2014 r. oraz w układzie zadaniowym,
● sprawozdań z operacji finansowych - po nowelizacji z 25 października 2013 r.,
● gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych - po nowelizacji z 19 września 2014 r.,
● szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa - po zmianach obowiązujących od 1 stycznia 2015 r.
i inne ważne terminy, w tym wynikające z aktów wykonawczych do ustawy o finansach publicznych.
Istotne jest, że sama ustawa o finansach publicznych nie wprowadza zasady, że gdy termin przypada na dzień wolny od pracy, to wykonuje się określoną czynność w kolejnym pierwszym dniu roboczym. Natomiast nie zawsze jest ona konsekwentnie stosowana w aktach wykonawczych, ponieważ np. tylko do niektórych terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa ma zastosowanie zasada, że gdy wskazany dzień przekazania środków jest dniem wolnym od pracy - za ostatni dzień terminu uważa się pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Z kolei zasadę tę konsekwentnie stosuje się w sprawozdawczości budżetowej, z wyjątkiem sprawozdań Rb-Z-PPP i WSa oraz WSb.
