Naprawa towaru sprzedanego na rzecz kontrahenta zagranicznego w ramach reklamacji, sygn. N.3.
W przypadku sprzedaży towarów na rzecz kontrahentów zagranicznych należy się liczyć z obowiązkami związanymi z reklamacją wadliwego towaru. W przypadku gdy do stosunków umownych znajduje zastosowanie polskie prawo, reklamacje wadliwych towarów będą rozpatrywane na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego regulujących rękojmię i gwarancję. Trzeba przy tym pamiętać, że sprowadzenie wcześniej wyeksportowanego towaru na terytorium Polski może spowodować konieczność zwrotu VAT. Jeżeli natomiast czasowo (w celu naprawy) do Polski wraca towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie wywołuje to żadnych konsekwencji na gruncie podatku VAT.
JACEK WĘSIERSKI
1. Prawo stosowane przy rozpatrywaniu reklamacji
Firma Alfa Sp. z o.o. otrzymała propozycję zawarcia umowy na dostawę produkowanych przez nią towarów do kilku kontrahentów z zagranicy. W związku z tym chce ustalić, jakie prawo będzie miało zastosowanie do wykonywania tej umowy? Przede wszystkim spółka Alfa chce poznać swoje obowiązki, które musi wykonać w zakresie reklamacji.
Wybór prawa przez kontrahentów
Często producent czy też dostawca towarów nalega, aby to właśnie prawo jego kraju znajdowało zastosowanie do obowiązków reklamacyjnych, ponieważ dzięki temu może w racjonalny sposób przewidzieć zakres obowiązków reklamacyjnych, który będzie go obciążał, np. jeżeli towary okażą się wadliwe. Jeżeli strony wybiorą prawo polskie, to do sprzedaży biznesowej znajdą zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi i gwarancji.
