Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2009 r., sygn. I FSK 300/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 grudnia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 2113/08 w sprawie ze skargi P. P. spółka z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. P. spółka z o.o. z siedzibą w W. kwotę 180 ( słownie: sto osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 02.12.2008 r., sygn. III SA/Wa 2113/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) - zwanej dalej "popsa" uchylił zaskarżoną przez P. sp. z o.o. z/s w W. interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 15.04.2008 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Wyrok ten zapadł w stanie faktycznym wynikającym z wniosku skarżącej spółki o udzielenie interpretacji indywidualnej. We wniosku spółka wskazał, że dokonuje sprzedaży towarów pochodzenia nieunijnego (m.in. z Chin, Brazylii Turcji) ze składu celnego położonego w Polsce do krajów nie będących członkami Unii Europejskiej. Sprzedawane towary nie są dopuszczane do obrotu na terenie Unii, obejmowane są procedurą składu celnego, a następnie w procedurze tranzytu wywożone są z obszaru celnego Unii. Skarżąca spółka podkreśliła, że import towarów objętych procedurą tranzytu mimo iż spełnia kryteria importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w świetle art. 2 pkt 7 i art. 19 ust 9 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "u.p.t.u." nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w tym podatku. Dlatego spółka wskazała, że w drodze analogii należy uznać, że wyprowadzenie takich towarów ze składu celnego w procedurze tranzytu poza teren Unii Europejskiej również nie będzie czynnością opodatkowaną. Przyjęcie poglądu odmiennego doprowadzi do złamania zasady neutralności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyrażonej w art. 2 ust. 1 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2006/112/We z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347, s. 1) - zwanej dalej "Dyrektywa nr 112".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00