Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2011 r., sygn. II FSK 783/10

Osoby fizyczne, które otrzymały dofinansowanie na modernizację systemu ogrzewania uzyskały przychód "z innych źródeł" (art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f.). Powołany przepis stanowi, że przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przychód z innych źródeł powstaje zatem w momencie otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji podatnika określonego świadczenia.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędziowie NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), NSA Jerzy Rypina, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Urzędu Miasta W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/GL 680/09 w sprawie ze skargi Urzędu Miasta W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 18 maja 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Urzędu Miasta W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 stycznia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w sprawie o sygnaturze akt I SA/GL 680/09, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) dalej u.p.p.s.a., oddalił skargę Urzędu Miasta W. na interpretację Ministra Finansów z dnia 18 maja 2009 roku w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zaskarżoną do Sądu interpretacją działający za Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznał za nieprawidłowe stanowisko Urzędu Miasta w W. dotyczące kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanym osobom uprawnionym do otrzymania dofinansowania kosztów utylizacji wyrobów zawierających azbest niezależnie od źródła jego finansowania oraz obowiązku sporządzania rocznych informacji o wysokości przychodu PIT-8C. We wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, który wpłynął w dniu 25 lutego 2009 r., podatnik przedstawił następujący stan faktyczny. W 2008 r. wnioskodawca dofinansował zainteresowanym osobom m.in. koszty utylizacji wyrobów zawierających azbest w ramach Programu Likwidacji i utylizacji azbestu. W zapytaniu wskazano następujące podstawy prawne działania: Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie Polski ; Program Ochrony Środowiska dla Gminy, Program Ochrony środowiska dla Gminy na lata 2008-2015; Plan Gospodarki Odpadami dla Miasta, Plan usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie Miasta na lata 2008-2032; Regulamin Programu likwidacji i utylizacji azbestu ze środków Gminnego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej. Dalej podano, iż dofinansowania do utylizacji wyrobów zawierających azbest dla właścicieli budynków mieszkalnych położonych na terenie miasta udziela wnioskodawca od 2003r., a czynności tych dokonuje podmiot gospodarczy wyłaniany corocznie zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Finansowanie następuje ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 40 %, Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 40 %, (dofinansowanie jest przekazywane do GFOŚiGW) i w 20 % kosztów przez właściciela nieruchomości. Kwota dofinansowania (80 %) przelewana jest bezpośrednio ze środków GFOŚiGW na konto firmy wykonującej zadanie, 50 % tej kwoty pochodzi ze środków PFOŚiGW. Podkreślono jednocześnie, iż w czerwcu 2004r. wnioskodawca otrzymał pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, z której to wynikało, iż nieodpłatne świadczenie, jakim jest usuwanie przez miasto azbestu, w tym pokryć dachowych zawierających azbest w obiektach osób fizycznych jest zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym wolna od opodatkowania jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. W związku z powyższym zadano następujące pytania: 1. Czy przychód osób uprawnionych do otrzymania dofinansowania, niezależnie od jego źródła, tj. budżetu gminy jako jednostki samorządu terytorialnego lub Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych? 2. Czy Urząd Miasta, dofinansowując zadanie, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, zobowiązany jest do sporządzania rocznych informacji o wysokości przychodu PIT-8C dla osób, które otrzymały opisane dofinansowanie (dotacje)? Zdaniem wnioskodawcy przychód z tytułu przedmiotowych dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie istnieje też obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodu z ww. tytułów (PIT-8C) i przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00