Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. II FSK 1141/10

Sam sposób wypłaty środków finansowych z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej i innych wymienionych w przepisach instytucji międzynarodowych w ramach realizowanych programów jest wyłącznie kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła ich pochodzenia i w konsekwencji spełnienia przesłanki omawianego zwolnienia podatkowego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia del. WSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 966/09 w sprawie ze skargi P. S.A. w S. na interpretacje indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 22 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów na rzecz P. S.A. w S. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

1.1 Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 966/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, po rozpoznaniu skargi P. S.A. w S., uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w S., działającego z upoważnienia Ministra Finansów, z dnia 22 września 2009 r. w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

1.2 Jak ustalił Sąd pierwszej instancji, P.S.A. (dalej: Spółka lub skarżąca) we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiła następujący stan faktyczny: jest beneficjentem środków na dofinansowanie realizacji projektu - Dokapitalizowanie Funduszu Poręczeń Kredytowych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, finansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (w wysokości około 79 %) oraz ze środków refinansowanych z budżetu państwa (w wysokości około 21 %), a zarządzanego przez instytucję wdrażającą Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach tego projektu spółka wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa m.in. poprzez udzielanie poręczeń. Na poczet realizacji programu strona otrzymuje przedpłaty w postaci transz : płatności premii, płatności pośrednie, płatności końcowe. Środki te uzyskuje na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). W praktyce nie osiąga dochodu z tytułu realizacji usług w ramach projektu, gdyż środki przekazywane są na rachunek lokat terminowych, z których Fundusz otrzymuje odsetki, które zgodnie z umową o realizację projektu w okresie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat, Fundusz zobowiązany jest do ich przekazania na cele realizacji projektu. Na tym tle Spółka sformułowała pytania, czy otrzymane za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości środki z budżetu państwa i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu podlegają w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych a także, czy odsetki uzyskane od środków otrzymanych na sfinansowanie projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. W ocenie Spółki , środki otrzymane na sfinansowanie projektu są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, albowiem finansują działania w ramach programów Unii Europejskiej. Niezależnie od przedstawionych argumentów dotyczących charakteru otrzymanych przez nią środków i ich ostatecznego pochodzenia Spółka wskazała, że biorąc pod uwagę jedynie sposób wypłaty tych środków pieniężnych tj. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, mogą one korzystać również ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej: u.p.d.o.p. - oraz art. 17 ust. 1 pkt 14b tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Brzmienie przepisu pozwala zatem według niej uznać, iż kwota wsparcia finansowego otrzymana od PARP (agencji rządowej dysponującej co do zasady środkami budżetowymi wykorzystywanymi również do prefinansowania pomocy zagranicznej) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Zdaniem skarżącej, również odsetki od otrzymanych środków uzyskane w związku z przechowywaniem ich na terminowych rachunkach bankowych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy), przy czym zwolnienie to nie obejmuje już odsetek od skapitalizowanych wcześniej odsetek zwolnionych z opodatkowania. Minister Finansów, działając poprzez upoważniony organ - Dyrektora Izby Skarbowej w B., w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2009 r. stwierdził, że stanowisko spółki nie jest prawidłowe. Organ wyjaśnił, że podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne, których status prawny określają przepisy wspólnotowe (Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych), a także przepisy ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw jest programem operacyjnym służącym realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą pożyczać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one, więc udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa, których zwrot następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W konsekwencji przyjęta zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską. Zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa co oznacza, że nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.p. Środki te nie stanowią także kwot otrzymanych od agencji rządowych, które otrzymały je na ten cel z budżetu państwa, a więc zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p. nie znajduje także zastosowania, ponieważ wypłacająca pomoc Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie otrzymała tych środków z budżetu państwa. W konkluzji organ stwierdził, że środki otrzymane przez spółkę na sfinansowanie przedmiotowego projektu nie będą korzystały ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., a nadto w części jakiej stanowią pokrycie kosztów zarządu i administracji, stanowią przychód wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Spółka pismem z dnia 8 października 2009 r., wezwała organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa, a po uzyskaniu stanowiska organu z dnia 27 października 2009 r. podtrzymującego wydaną interpretację - wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. W skardze podniosła, że prefinansowanie projektu ze środków budżetu państwa nie stoi na przeszkodzie do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. i szeroko argumentując swoje stanowisko powołała się na orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych. Zarzuciła także brak spójności w stanowisku organu, który z jednej strony odmawia zwolnienia z opodatkowania uzyskanych środków na realizację projektu z uwagi na to, że pochodzą z budżetu państwa a z drugiej strony odmawia zwolnienia stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z uwagi na to, że nie pochodzą z budżetu państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00