Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2012 r., sygn. II FSK 1294/10

Tylko podatnik zainteresowany rozliczeniem swoich spraw podatkowych w konkretnym stanie faktycznym może występować o wydanie interpretacji indywidualnej. Nie może tego zrobić za niego inny podmiot, w szczególności ten, który jest jego przedstawicielem.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA del. Anna Maria Świderska (sprawozdawca), , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej R. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1758/09 w sprawie ze skargi R. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od R. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 lutego 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów wydaną na skutek pytania Rady [...] w W. dotyczącego zwolnienia jednostek badawczo-rozwojowych z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskiem z dnia 4 maja 2009 roku Rada [...] zadała pytanie, czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b oraz art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, póz. 654 ze zm.) dochody z działalności gospodarczej uzyskiwane przez jednostki badawczo-rozwojowe i przeznaczane na ich cele statutowe są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Wskazując na powyższe przepisy ustawy, a także na art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 roku o jednostkach badawczo- rozwojowych (Dz..U..z 2008r., Nr159, poz.993 ze zm.), Rada uznała, że takie zwolnienie jednostkom przysługuje. Za takim stanowiskiem w ocenie wnioskodawczyni przemawia wykładnia literalna i celowościowa tych przepisów, a ponadto zasada autonomii prawa podatkowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00