Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. I OSK 2407/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Lech sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska (spr.) sędzia del. WSA Iwona Kosińska Protokolant starszy sekretarz sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 648/12 w sprawie ze skargi M.D. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 648/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi M. D., uchylił decyzję Ministra Finansów z dnia [...] marca 2012 r. [...] i utrzymaną nią w mocy decyzję tegoż Ministra z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...], którymi odmówiono M. D. udzielenia informacji publicznej przetworzonej.
M. D., wnioskiem z 23 grudnia 2011 r., zwrócił się do Ministra Finansów o udzielenie odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań zgrupowanych w 20 punktach, dotyczących zmian organizacyjnych w Ministerstwie Finansów w latach 2006-2007, związanych z utworzeniem Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego i likwidacją Departamentu Instytucji Finansowych, a nadto o włączenie do tej odpowiedzi regulaminu organizacyjnego Departamentu Rozwoju za lata 2006-2011, szczegółowego zakresu obowiązków wydziałów tego Departamentu oraz szczegółowego zakresu obowiązków służbowych pracowników wydziałów pionu bankowego i rynku kapitałowego. Minister Finansów udostępnił regulamin organizacyjny i szczegółowy zakres zadań wydziałów, a co do pozostałej części wniosku stwierdził, iż udostępnienie informacji wymaga przetworzenia i wobec tego wezwał M. D. do wskazania szczególnie istotnego interesu publicznego w udostępnieniu informacji. M. D. jako kluczową przesłankę wskazał zamiar dokonania porównania potencjału intelektualnego pracowników Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego ze stanem Departamentu Instytucji Finansowych, co ma mu umożliwić przygotowanie opracowania analityczno-studialnego, które chciałby skierować do osób posiadających właściwe przygotowanie merytoryczne i kompetencyjne, a nadto opracowanie szkoleń z zakresu kapitałowego dla pracowników Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego i złożenie kilkunastu ofert w tym zakresie pro publico bono.
