Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2013 r., sygn. II OSK 1803/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia WSA del. Elzbieta Kremer /spr./ Protokolant: starszy asystent sędziego Konrad Młynkiewicz po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 736/11 w sprawie ze skargi [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 maja 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 736/11 oddalił skargę [...] S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2009r. [...] utrzymującą w mocy decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie z dnia [...] marca 2009 r. w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach stanu faktycznego:
Decyzją z dnia [...] marca 2009 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Szczecinie nakazał [...] S.A. [...] w S. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w stanie technicznym mostu kolejowego zlokalizowanego nad rzeką R. w m. P. w linii kolejowej nr [...] W.-W. K. w km 30+139 w terminie do dnia 30 czerwca 2009 r. poprzez wykonanie określonych w sentencji tej decyzji robót budowlanych.
[...] S.A. [...] w S. zaskarżył tę decyzję do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. organ odwoławczy stwierdził, że podejmowane na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane rozstrzygnięcie ma charakter związany, co oznacza, że w przypadku stwierdzenia nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego organ jest zobowiązany do wydania decyzji nakazującej usunięcie nieprawidłowości w celu zachowania go w należytym stanie odpowiadającym jego funkcjom. Podkreślił także, że z protokołu okresowej kontroli pięcioletniej oraz protokołu oględzin dokonanych przez pracowników WINB w S. nr [...] dotyczącego oceny stanu technicznego omawianego wiaduktu wynika, ze jest on w nieodpowiednim stanie technicznym oraz zagraża bezpieczeństwu mienia, zdrowiu i życiu osób, co uzasadnia wydanej zaskarżonej decyzji. Wobec tego, że skarżący nie zamierza dokonać rozbiórki obiektu, zasadne było wydanie nakazu z art. 66 ust. 1 pkt 1 i 3 Prawa budowlanego. Organ nie podzielił ponadto poglądu skarżącego, jakoby decyzja została wydana w stosunku do niewłaściwego podmiotu, gdyż z akt sprawy wynika, że przy wielokrotnym istnieniu możliwości zakwestionowania adresata decyzji skarżący tego nie uczynił. Ponadto, okoliczność likwidacji linii kolejowej [...] nie zmienia faktu, że obiekt znajduje się na obszarze kolejowym wyznaczonym powierzchnią gruntu określoną działkami ewidencyjnymi. Powołując się na art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym organ wskazał, że obszar kolejowy nie ogranicza się tylko do linii kolejowej, natomiast obowiązki [...] S.A. wynikają z art. 15 ust. 4 a i b ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" i obejmują m.in. zarządzanie liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kolejową. Likwidacja linii kolejowej nie zdejmuje z dotychczasowego zarządcy tych obowiązków, gdyż nadal na obszarze kolejowym występują elementy infrastruktury kolejowej. Wobec tego, nakaz, który zgodnie z art. 66 Prawa budowlanego może być wydany w stosunku do właściciela lub zarządcy obiektu, wydany został w stosunku do właściwego podmiotu.
