Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2017 r., sygn. I FSK 302/15
Dla zakwalifikowania usługi montażu do remontu lub modernizacji podstawowe znaczenie ma rodzaj montowanego towaru, albowiem tylko takie roboty montażowe, których przedmiotem są elementy obiektu budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym (a nie montaż składników wyposażenia, w jakie zwyczajowo wyposaża się lokale mieszkalne), uprawniają do zastosowania 8% stawki podatkowej podatku od towarów i usług w odniesieniu do świadczonej usługi.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej R.-A. s.c. K., K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 9 października 2014 r. sygn. akt I SA/Ke 465/14 w sprawie ze skargi R.-A. s.c. K., K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od R.-A. s.c. K., K. na rzecz Ministra Rozwoju i Finansów kwotę 180zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 9 października 2014 r., I SA/Ke 465/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę R. s.c. K., K. (dalej: skarżący, wnioskodawca) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 27 maja 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji przypomniał, że wnioskiem z 7 marca 2014 r. wnioskodawca wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług montażu markiz w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny zdarzenia przyszłego, podając, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza wykonywać usługi montażu markiz i innych podobnych osłon przeciwsłonecznych, które zakupi od producenta. Markizy montowane mają być na stałe do budynków, przez pracowników firmy, w mieszkaniach oraz budynkach mieszkalnych. Montaż markiz polega na trwałym zakotwiczeniu konstrukcji nośnej i prowadnic w murze budynku. Dostawa, o której mowa we wniosku polegać będzie na wykonywaniu usług zaliczanych do remontu, modernizacji bądź termomodernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) lub do robót konserwacyjnych w rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719; dalej: rozporządzenie z 23 grudnia 2013 r.). Zamontowanie markiz wiąże się z naruszeniem konstrukcji budynku w takim stopniu, że późniejszy ich demontaż pozostawia zmiany powodujące, że budynek nie jest już tym samym jakościowo obiektem co przed zamontowaniem markizy; markiza po zamontowaniu staje się częścią budynku i nie może być z niego wyodrębniona jako oddzielny od budynku przedmiot prawa własności w znaczeniu prawa rzeczowego. Zamontowanie lub zdemontowanie markizy nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku; markizy podobnie jak wiele innych elementów budynków, zarówno zamontowane jak i zdemontowane nie powodują uszkodzenia elementów konstrukcji.
