Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. II GSK 1722/15
Z orzecznictwa europejskiego wynika, że beneficjent pomocy finansowanej, z racji jej przyznania i zatwierdzenia, nie nabywa żadnych ostatecznych praw do wypłaty kwoty pomocy, jeżeli nie przestrzega warunków, którymi to wsparcie finansowe zostało obwarowane, i które może być przyznane tylko wówczas, gdy beneficjent spełnia określone warunki. Budżet unijny pokrywa bowiem jedynie wydatki zgodne z przepisami unijnym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Małgorzata Łuczyńska (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Miasta [A.] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Gl 1407/14 w sprawie ze skargi Miasta [A.] na decyzję Zarządu Województwa [B.] z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu części dofinansowania ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Miasta [A.] na rzecz Zarządu Województwa [B.] kwotę 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 8 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Gl 1407/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Miasta J. na decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części dofinansowania otrzymanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2007 - 2013.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu [...] grudnia 2008 r. została podpisana pomiędzy Zarządem Województwa [...] jako Instytucją Zarządzającą RPO [...] (dalej IZ RPO) a beneficjentem - Miastem J. umowa o dofinansowanie projektu "Modernizacja i nadbudowa Hali Widowiskowo-Sportowej przy ul. [...] w J.". W ramach tej umowy beneficjent otrzymał środki funduszu w łącznej kwocie 11 041 540,51 zł. W dniach od [...] do [...] marca 2011 r., IZ RPO przeprowadziła kontrolę, w wyniku której stwierdzono nieprawidłowości polegające na naruszeniu art. 38 ust. 4a ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010, Nr 113, poz. 759 ze zm.), zwanej dalej p.z.p., oraz ogólnych zasad wynikających z Traktatu WE, tj. zasady przejrzystości i równego traktowania. Beneficjent przedłużył w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, termin składania i otwarcia ofert bez zmiany ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Termin został przesunięty o 7 dni (z 9 na 16 czerwca 2009 r.). Treść ogłoszenia pozostała bez zmian. W związku z tym na podstawie Taryfikatora Tabela 1 pkt 15 - naruszenie art. 7 ust. 1 p.z.p. - równe traktowanie wykonawców, ustalono wskaźnik korekty 5 %. IZ RPO nałożyła korektę finansową w wysokości 394 708,01 zł, stosując metodę wskaźnikową.
