Wyrok NSA z dnia 15 maja 2018 r., sygn. I FSK 526/17
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej P. Sp. z o. o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Ol 808/16 w sprawie ze skargi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej P. Sp. z o. o. z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 2 września 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2011 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 2 września 2016 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia 4 czerwca 2016 r. nr [...], 3) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej P. Sp. z o. o. z siedzibą w P. kwotę 5 865 (słownie: pięć tysięcy osiemset sześćdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej oraz podmiot ją wnoszący
1.1. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej P. sp. z o.o. w P. (dalej: Spółka lub Skarżąca) wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 808/16.
1.2. Zaskarżonym wyrokiem Sąd oddalił skargę Spółki na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. (dalej: Dyrektor IS) z dnia 2 września 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za poszczególne miesiące 2011 r.
2. Relacja ze stanu sprawy przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji
2.1. W dniu 30 grudnia 2015 r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. (dalej: Naczelnik US) korekty deklaracji VAT-7 za miesiące od stycznia do grudnia 2011 r. Dokonała w nich "wyzerowania" pierwotnych rozliczeń podatku VAT (wartości dostaw i nabyć), które wykazał w deklaracjach Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w P. (dalej: Zakład). Spółka wyjaśniła, że: - jest następcą prawnym Zakładu, gdyż został on w 2015 r. zlikwidowany i przekształcony w Spółkę; - korekty "zerowe" były podyktowane tym, że Gmina P. (dalej: Gmina) tego samego dnia złożyła korekty własnych deklaracji VAT-7 za te same miesiące 2011 r., w których dokonała wstecznej centralizacji swoich rozliczeń podatku VAT z pozostałymi jednostkami budżetowymi, w tym z Zakładem, powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14.
