Postanowienie NSA z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. II OW 146/19
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędzia del. WSA Marta Laskowska-Pietrzak po rozpoznaniu w dniu 20 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Miasta K. z dnia [...] października 2019 r., znak: [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Burmistrzem Miasta K. a Dyrektorem Zarządu Zlewni w K. Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania podania dotyczącego legalności wybudowania przyłącza kanalizacji deszczowej postanawia: oddalić wniosek o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego.
Uzasadnienie
B. K. w piśmie z dnia [...] maja 2019 r. zwrócił się do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. o sprawdzenie legalności wykonania przyłącza deszczowego odprowadzającego wody deszczowe od budynku przy ul. K. [...] poprzez działkę nr [...] i stanowiącą własność wnioskodawcy działki nr [...] i [...] do działki [...] należącej do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, na której zlokalizowany jest Kanał L.. Studnia rewizyjna tegoż rurociągu znajduje się na działce nr [...] graniczącej z działką nr [...]. Rurociąg został zbudowany z dren cementowych. Ujawniono go podczas wykonywania kanalizacji związanej z rozbudową budynku handlowego zlokalizowanego na działce [...]. Studnia była niewidoczna, pokryta 30 cm warstwą ziemi. Wskazano, że w Wydziale Geodezji w K., PGW Wody Polskie w K., Wydziale Infrastruktury Technicznej Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miejskiego w K. brak jest dokumentacji dotyczącej powyższej budowli. Zgody na tę inwestycję nie wyraził również poprzedni właściciel działek [...] i [...] Spółdzielnia P. w K. Zdaniem autora pisma jest to samowola budowlana toteż wystąpił do organu nadzoru budowlanego w celu dokonania rozbiórki rurociągu.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. (dalej jako PINB w K.) zawiadomieniem z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...], na podstawie art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096) przekazał powyższy wniosek według właściwości rzeczowej i miejscowej Dyrektorowi Zarządu Zlewni w K. Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie, uznając go za organ właściwy w sprawie. Organ zauważył, że przedmiotowe przyłącze zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1186) mogło być zrealizowane w trzech dopuszczalnych przez przepisy tej ustawy formach tj. na podstawie pozwolenia na budowę, gdy jest ono częścią większej inwestycji budowlanej, na podstawie zgłoszenia, lub bez pozwolenia i bez zgłoszenia o czym mówi art. 29a Prawa budowlanego. Przyłącze może powstać bez obowiązku zgłoszenia, z pominięciem organów administracji architektonicznej, o ile spełni wymogi określone w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków. Stwierdzono, że w takim przypadku ustawa Prawo budowlane nie ma zastosowania i nie można uznać takiej budowli za samowolę budowlaną.
