Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2005, sygn. PD.423-40/05, Lubelski Urząd Skarbowy, sygn. PD.423-40/05

Stan faktycznySpółka w grudniu 2004 r. dokonała sprzedaży wyodrębnionego organizacyjnie oddziału (dalej zwanego Oddziałem) z siedzibą w Y, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.Oddział wpisany do KRS jako Biuro Handlowe był jednostką organizacyjnie i terytorialnie wyodrębnioną wyposażoną w znaczny zakres samodzielności do podejmowania decyzji handlowych takich jak:- wyszukiwanie rynków zbytu,- nawiązywanie kontaktów handlowych,- prowadzenie negocjacji handlowych,- zarządzanie podporządkowanym kierownikowi Oddziału personelem,- wystawianie faktur sprzedaży,- prowadzenie ewidencji. Oddział nie stanowił zakładu samodzielnie sporządzającego bilans. Celem Oddziału było pozyskiwanie klientów dla produktów wywarzanych przez Spółkę (zakład w A) a także sprzedaż towarów. W ograniczonym zakresie zajmował działalnością serwisową sprzedawanych przez siebie produktów i towarów.Dla realizowania powierzonych mu zadań Oddział wyposażony był w środki trwale, takie jak komputery, samochody, meble, wyposażenie biurowe itp. i wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie). Na stanie ewidencyjnym Oddziału znajdowały się również produkty wytwarzane przez Spółkę i towary. Oddział miał wyodrębniony rachunek bankowy. prowadził ewidencję należności i zobowiązań a także zajmował się windykacją należności.Przedmiotem transakcji były składniki majątkowe jęte w ewidencji Oddziału w dniu transakcji a w szczególności:1. środki trwale,2. produkty w magazynach,3. należności od odbiorców.W dniu transakcji na stanie ewidencyjnym Oddziału nie było żadnych zobowiązań handlowych, gdyż wszystkie zostały wcześniej zapłacone.Zdaniem podatnikaw rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku (Dz. U. 2000 r. Nr 54 poz. 654 tekst jednolity z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych Oddział stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmującą zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. W przekonaniu Spółki przedmiotem transakcji sprzedaży były wszystkie istotne składniki, które stanowią o nadaniu zbywanej części charakteru zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Stanowią o tym przeniesione na nabywcę składniki materialne, ale również informacje o klientach, know-how system organizacji wewnętrznej Oddziału, procedury postępowania itp.Orzecznictwo Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego wyraźnie wskazuje jednak, że każda transakcja dotycząca sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części lub też jego poszczególnych składników musi być oceniana odrębnie na tle konkretnych okoliczności W ocenie Spółki wszystkie przesłanki uznania zbywanego Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione.Pytanie podatnika: Czy Spółka słusznie przyjęła, że przedmiotem transakcji opisanej we wniosku była zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00