Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2006, sygn. PP 443/1/19/291/06, Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki, sygn. PP 443/1/19/291/06

Czy przyznana kwota przez firmę niemiecką uprawnia Panią do dokonania korekty podstawyopodatkowania z tytułu WNT?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2005 r., który wpłynął do tut. organu 05.12.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do dokonania korekty podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jest prawidłowe.U Z A S A D N I E N I EW dniu 05.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Wniosek został uzupełniony w dniu 31.01.2006 r. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonuje Pani wewnątrzwspólnotowych nabyć od dostawcy z Niemiec. W wyniku podjętych przez Panią wyjaśnień, w związku z rozbieżnościami wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia wykazanych przez Panią w Informacji VAT-UE za IV kwartał 2004 r. a danymi wykazanymi przez dostawcę niemieckiego, okazało się iż firma niemiecka wystawiła z datą 31.12.2004 r. dwa dokumenty uznaniowe storno-rechnung tytułem przyznania premii-bonusu za dużą wartość zakupionego towaru do sprzedaży w Polsce. Przyznana premia-bonus obejmuje cały rok 2004, a nie dotyczy poszczególnych faktur-dostaw. Dostawca niemiecki nie przesłał Pani do tej pory ani oryginałów, ani duplikatów powyższych dokumentów, a jedynie ich kopie tj. Nr VKG0500049 z dnia 31.12.04 na wartość euro - 10.790,75 Nr VKG04001938 z dnia 31.12.04 z dnia 31.12.04 na wartość euro - 16.000,- Razem wartość euro - 26.790,75 Wartość ww. storn wg kursu z dnia 31.12.04 wynosi PLN - 109.279,47 (26.790,75 x 4,0790); tabela NBP Nr 256/A/2004.Firma niemiecka w rozliczeniu kwartalnym 2004 - potraktowała przyznanie premii-bonusu jako rabat - zmniejszając wartość wykazanych dostaw. Kwoty wynikające z uznaniowych dokumentów nie zostały natomiast przelane na konto Pani firmy, ani nie otrzymała ich Pani w żadnej innej postaci. Nastąpiło jedynie ustne uzgodnienie, że ma Pani prawo skompensować je z zobowiązaniami powstałymi w 2005 r., dotyczącymi zaległych płatności tzn. płacąc za zaległe faktury dostaw zmniejszyć zapłatę. Rozliczenie tych dokumentów nastąpi do końca 2005 r. tj. po otrzymaniu duplikatów dokumentów uznaniowych, po wystawieniu przez Panią wewnętrznej faktury VAT korekta.W związku z powyższym ma Pani wątpliwości, czy przyznana kwota przez firmę niemiecką uprawnia Panią do dokonania korekty podstawy opodatkowania z tytułu WNT?Według Pani opinii jest Pani uprawniona do dokonania takich korekt. Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki po przeanalizowaniu stanu faktycznego informuje, iż zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest kwota, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić.Natomiast stosownie do postanowień ust. 3 tego art. przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 ustawy stosuje się odpowiednio. Przepis art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W rezultacie, biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że podstawową regułą, mającą za przedmiot określenie sposobu obliczenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, jest odwołanie się do faktycznie otrzymanego przez dostawcę wynagrodzenia. Premia-bonus została przyznana w przedmiotowej sytuacji za duże zakupy w 2004 r. Jednak podkreślenia wymaga fakt, iż w przedstawionym we wniosku przypadku może Pani zrealizować przyznaną przez dostawcę niemieckiego kwotę jedynie uwzględniając ją przy płatnościach za zaległe faktury dostaw (tj. pomniejszając zapłatę). Zatem w przedmiotowej sytuacji uzyskana kwota będzie w istocie rabatem przyporządkowanym do ściśle określonych transakcji, a tym samym będzie miała bezpośredni wpływ na wartość konkretnych dostaw i w efekcie doprowadzi do obniżenia wartości (ceny) tych dostaw. W związku z powyższym można dokładnie ustalić, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji. Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki zgadza się z Pani stanowiskiem, wyrażonym w przedmiotowym wniosku.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia roztrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00