Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2006, sygn. OP/423/443/152/KBU/05, Zachodniopomorski Urząd Skarbowy, sygn. OP/423/443/152/KBU/05

Wobec powyższego Spółka posiada następujące wątpliwości: 1) czy moment powstania przychodu ze sprzedaży należy wiązać ze sprzedażą samych bonów, czy też dopiero ze sprzedażą (wykonaniem) usługi objętej bonem, za wykonanie której płatność będzie przyjmowana właśnie w formie bonu? 2) jak dla celów podatku dochodowego należy traktować nadwyżkę kwoty uzyskanej ze sprzedaży bonu nad wartością brutto usług faktycznie wykonanych na rzecz klienta w sytuacji, gdy klient ten dokonując płatności bonem nie wykorzysta w pełni jego wartości?

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ? Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego stwierdza co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług hotelowych, gastronomicznych, rozrywkowych, udostępniania obiektów sportowych. W celu zwiększenia wielkości sprzedaży oferowanych usług Spółka stosuje różnego rodzaju techniki marketingowe i w najbliższej przyszłości zamierza wprowadzić dwa rodzaje bonów uprawniających ich posiadaczy do nabywania świadczonych usług. Pierwszy rodzaj bonu tzw. bon kwotowy, będzie dokumentem na okaziciela, umożliwiającym zapłatę za wszelkie usługi, wykonane przez Spółkę na rzecz posiadacza bonu, o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej na blankiecie bonu. Posiadacz bonu będzie mógł dokonać nabycia każdej z usług świadczonych przez Spółkę lub też kilku wybranych usług i po ustaleniu ich sumarycznej wartości dokonać zapłaty posiadanym bonem. Blankiet bonu nie będzie zawierał jakiegokolwiek wskazania co do rodzaju nabywanych usług. Jeżeli sumaryczna wartość usług nabytych przez klienta (posiadacza bonu) będzie wyższa od wartości nominalnej bonu, klient będzie obowiązany do dopłaty różnicy w gotówce lub w inny sposób. Jeżeli natomiast wartość nominalna bonu będzie wyższa od wartości nabytych usług, klient nie otrzyma zwrotu w gotówce, ani też w inny sposób. Bon nie będzie mógł też zostać zwrócony Spółce w przypadku rezygnacji przez klienta z zamiaru korzystania z usług Spółki, ani też w inny sposób wymieniony na gotówkę. Decyzja, jakiego rodzaju usługi zostaną opłacone przy użyciu bonu i w jakim czasie klient skorzysta z tych usług, należeć będzie do klienta. Na blankiecie bonu będzie wskazany termin jego ważności. Spółka zamierza sprzedawać bony w pakietach na rzecz różnych instytucji i podmiotów. Następnie bony dystrybuowane będą przez nabywcę pomiędzy osobami fizycznymi (najczęściej pracownikami nabywcy), które to osoby będą bezpośrednimi odbiorcami świadczonych usług. Nabywca może również zadysponować bonami w inny sposób, według własnego uznania. Drugi rodzaj bonu, tzw. bon usługowy, będzie również dokumentem na okaziciela, jednak bez wskazania jego wartości nominalnej. Będzie on natomiast precyzyjnie określał rodzaj nabywanych na jego podstawie usług. W szczególności, będą to typowe usługi hotelowe, tj. zakwaterowanie w pokoju hotelowym, zawierające wszystkie usługi standardowo wliczone w cenę doby hotelowej, z określeniem rodzaju pokoju (jednoosobowy, dwuosobowy, apartament itp.) bez podania jego numeru oraz czasu pobytu, bez wskazania daty rozpoczęcia tego pobytu, którą to datę klient będzie mógł sam wybrać lub usługi hotelowe i gastronomiczne, tj. usługi niewliczone standardowo w cenę doby hotelowej, np. kolacja w formie bufetu ? stołu szwedzkiego o określonej z góry wartości. Pomimo braku wskazania na blankiecie bonu jego wartości nominalnej, wartość usług objętych bonem będzie można ustalić znając cennik usług świadczonych przez Spółkę oraz rodzaj usługi objętej bonem i wskazanej na jego blankiecie (rodzaj pokoju, czas pobytu, ewentualne dodatkowe usługi gastronomiczne o standardowej cenie). Na blankiecie bonu usługowego będzie również widnieć termin jego ważności bez wskazania konkretnej daty, kiedy klient może skorzystać z usługi. Każdorazowo klient będzie obowiązany do odpowiedniego, wcześniejszego, uprzedzenia obsługi hotelu o zamiarze skorzystania w określonej dacie z usługi pobytowej (zakwaterowanie w hotelu) objętej bonem. Podobnie jak w przypadku bonów kwotowych, jeżeli wartość usługi objętej bonem będzie wyższa od wartości usług faktycznie wykorzystanych przez klienta, np. w przypadku skrócenia pobytu lub rezygnacji z usługi gastronomicznej objętej bonem, klient nie otrzyma zwrotu różnicy w gotówce ani też w inny sposób. Bon usługowy nie będzie mógł również zostać zwrócony Spółce ani w inny sposób wymieniony na gotówkę. Cena sprzedaży bonu usługowego przez Spółkę będzie równa wartości usług, do nabycia których będzie on upoważniał. Dystrybucja bonów usługowych odbywać się będzie tak, jak w przypadku bonów kwotowych, poprzez sprzedaż na rzecz różnych instytucji i podmiotów. Płatność za bony kwotowe i usługowe będzie dokonywana przez ich pierwotnych nabywców (instytucje) po ich nabyciu, a nie dopiero po faktycznym wykonaniu przez Spółkę usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00