Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2008, sygn. ITPB1/415-521/08/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-521/08/IG
Czy amortyzacja budynku po podpisaniu protokołu odbioru i odsetki od kredytu mogą być kosztem uzyskania przychodu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu amortyzacji budynku oraz odsetek od kredytu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu amortyzacji budynku oraz odsetek od kredytu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów - metoda memoriałowa), jest czynnym podatnikiem VAT od 30 października 2003. W 2006 rozpoczął budowę budynku. Według decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwolenia na budowę - budynek ma kategorię obiektu budowlanego 1110, PKOB-I). Według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych (Dz. U. nr 112, poz. 1316) "budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem". W związku z faktem, że budynek w całości wykorzystywany jest na cele użytkowe budynek jest niemieszkalny według polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych. Budynek jest wykorzystywany do celów działalności gospodarczej, wynajmowany jest w całości na cele użytkowe. Wnioskodawca wystawia faktury za najem. Budynek został wybudowany systemem gospodarczym. Wnioskodawca otrzymał faktury VAT na zakupione materiały budowlane, które zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy, z prawidłowym adresem, bez nr NIP. Faktury te nie zostały wykazane w deklaracjach VAT z powodu niedopatrzenia. Budowa budynku została sfinansowana kredytem hipotecznym w równowartości ok. 150.000 PLN udzielonym nie na firmę, lecz na Wnioskodawcę. Budynek budował systemem gospodarczym, posiada faktury związane z budową budynku na wartość ok. 60 000 PLN. Pieniądze z kredytu przeznaczone były na budowę budynku, który jest środkiem trwałym w budowie, ponieważ czeka na ostateczny odbiór przez nadzór budowlany. Odsetki zapłacone przed kompletnym odbiorem przez nadzór budowlany, podwyższają wartość środka trwałego ustaloną dla celów amortyzacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right