Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2008, sygn. ITPB1/415-521/08/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-521/08/IG

Czy amortyzacja budynku po podpisaniu protokołu odbioru i odsetki od kredytu mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu amortyzacji budynku oraz odsetek od kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu amortyzacji budynku oraz odsetek od kredytu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów - metoda memoriałowa), jest czynnym podatnikiem VAT od 30 października 2003. W 2006 rozpoczął budowę budynku. Według decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwolenia na budowę - budynek ma kategorię obiektu budowlanego 1110, PKOB-I). Według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych (Dz. U. nr 112, poz. 1316) "budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem". W związku z faktem, że budynek w całości wykorzystywany jest na cele użytkowe budynek jest niemieszkalny według polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych. Budynek jest wykorzystywany do celów działalności gospodarczej, wynajmowany jest w całości na cele użytkowe. Wnioskodawca wystawia faktury za najem. Budynek został wybudowany systemem gospodarczym. Wnioskodawca otrzymał faktury VAT na zakupione materiały budowlane, które zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy, z prawidłowym adresem, bez nr NIP. Faktury te nie zostały wykazane w deklaracjach VAT z powodu niedopatrzenia. Budowa budynku została sfinansowana kredytem hipotecznym w równowartości ok. 150.000 PLN udzielonym nie na firmę, lecz na Wnioskodawcę. Budynek budował systemem gospodarczym, posiada faktury związane z budową budynku na wartość ok. 60 000 PLN. Pieniądze z kredytu przeznaczone były na budowę budynku, który jest środkiem trwałym w budowie, ponieważ czeka na ostateczny odbiór przez nadzór budowlany. Odsetki zapłacone przed kompletnym odbiorem przez nadzór budowlany, podwyższają wartość środka trwałego ustaloną dla celów amortyzacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00