Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2008, sygn. IBPB2/415-1222/08/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB2/415-1222/08/BJ

1. Jaka jest prawidłowa procedura odprowadzania podatku od umów zleceń dla pracowników z Ukrainy?
2. Czy pracodawca ma jakieś zobowiązania sprawozdawcze związane z odprowadzaniem podatku od umów zleceń dla tych osób?
3. Dla kogo ma być przygotowana informacja o dochodach, w jakim terminie?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 07 lipca 2008r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykonywania obowiązków płatnika w stosunku do zatrudnionych na umowę zlecenie pracowników z Ukrainy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lipca 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania zatrudnionych na umowę zlecenie pracowników z Ukrainy.
Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 15 września 2008r. znak: IBPB2/415-1222/08/BJ IBPP3/443-501/08/IK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 1 października 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rolnik (osoba fizyczna) prowadzący gospodarstwo rolne i opłacający podatek w formie podatku rolnego zatrudniał od września 2007r. do grudnia 2007r. pracowników z Ukrainy. Te osoby zagraniczne przyjechały na wizy do pracy na okres do 3 miesięcy w okresie 6 miesięcy ( § 2 pkt 27 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 sierpnia 2006r. - Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1116 ze zm.), zostały zameldowane oraz zatrudnione na umowę zlecenie. Pracodawca zgłosił je do ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego oraz wypadkowego. Pracodawca uzyskał informację w Urzędzie Skarbowym, że musi te osoby zgłosić na druku NIP-3 w celu uzyskania dla nich Numeru Identyfikacji Podatkowej. Osoby te uzyskały Numery Identyfikacji Podatkowej na terenie Polski. Pracodawca jako płatnik odprowadzał podatek od umów zleceń w terminie do dnia 20 miesiąca następującego. Po zakończeniu umowy został złożony druk PIT-4R. W roku 2008 rolnik zatrudnił znowu pracowników z Ukrainy zgodnie z obowiązującymi przepisami i ponownie zwrócił się do Urzędu Skarbowego w celu nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej. Został odesłany do innego Urzędu Skarbowego, gdzie został poinformowany, że osoby z Ukrainy pracujące w Polsce do 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy (przepisy Ministra Pracy i Polityki Społecznej) nie ubiegają się o Numer Identyfikacji Podatkowej w Polsce, a jedynie pracodawca jest zobowiązany do przekazania informacji o osiągniętych dochodach tym osobom na druku IFT-1/IFT-1R. W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż prowadzi wyłącznie działalność rolniczą polegającą na produkcji pszenicy, rzepaku i drzewek owocowych i opłaca podatek w formie podatku rolnego. Wyjaśnił ponadto, że wskazany przez pracownika Urzędu Skarbowego sposób postępowania wydaje mu się nieprawidłowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00