Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2009, sygn. IPPB4/415-269/09-2/JK2, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB4/415-269/09-2/JK2

1. Czy zostaną uwzględnione wydatki (faktury) poniesione na wykończenie mieszkania, koszty robocizny, poniesione w okresie od 26.01.2009 r. do 16.04.2009 r. i nadal po tej dacie w przeciągu 2 lat od sprzedaży mieszkania, pomimo, że nie posiadają dotychczas aktu notarialnego?2. Czy Wnioskodawca wraz z małżonką będą musieli zapłacić podatek, jeśli tak to od jakiej kwoty i w jakiej wysokości? Czy faktury (wydatki) wystawione (dokonane) przed datą sporządzenia aktu notarialnego zostaną uwzględnione?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16.04.2009 r. (data wpływu 16.04.2009 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z żoną w dniu 10.10.2008 r. zawarli umowę z firmą I. o wybudowanie lokalu i przyrzeczenia przeniesienia odrębnej własności lokalu. Z dniem zawarcia umowy 10.10.2008 r. wpłacili pierwszą ratę 50.000 zł. Całkowity koszt zakupu mieszkania to 165.399 zł. Dnia 30.10.2008 r. zawarli z bankiem umowę o kredy hipoteczny w wysokości 140.000 zł z rozłożeniem na 10 lat. Kolejne raty: 82.693,60 zł (6.11.2008 r.) i 32.705,40 zł (3.02.2009 r.). Łącznie 115.399 zł wpłacili ze środków pochodzących z kredytu. Skorzystali z karencji w spłacie kapitału kredytu na 4 m-ce. W grudniu 2008, styczeń-marzec 2009 spłacili jedynie odsetki od kredytu. Dnia 26 stycznia 2009 otrzymali protokolarne przekazanie mieszkania i zaświadczenie z firmy I. potwierdzające, że są współwłaścicielami mieszkania i na tej podstawie w dniu 05.02.2009 r. zameldowali w nim matkę. Od 01.02.2009 r. ponoszą wszelkie koszty związane z użytkowaniem mieszkania, tj. czynsz i opłaty licznikowe. Mieszkanie od stycznia było zasiedlone i użytkowane. Zaciągnięty kredyt przeznaczony był na budowę lokalu mieszkalnego, jego wykończenie i kwotę wolną kredytu. Z wnioskowanej kwoty 140.000zł wykorzystano łącznie 125.399 zł, w transzach jw. z czego 115.399 zł było wykorzystane na budowę lokalu, 13.000 zł na jego wykończenie w transzach: 05.11.2008 r. 7.000 zł, 02.02.2009 r. 6.000 zł, z wykorzystania kwoty wolnej kredytu zrezygnowali. W dniu 24.03.2009 r. Wnioskodawca wraz żoną zbyli prawo do spółdzielczo-własnościowego mieszkania (którego właścicielami byli na zasadach wspólności majątkowej od 27.07.2006 r.) za kwotę 130.000 zł. Pieniądze te przeznaczyli na spłatę zaciągniętego w październiku 2008 r. kredytu hipotecznego, oraz cześć zamierzają wykorzystać na pokrycie części kosztów związanych z zawarciem aktu notarialnego w zakupionym mieszkaniu. Z uwagi na fakt, że zakupione mieszkanie było w tzw. stanie developerskim (bez białego montażu), do wykończenia we własnym zakresie musieli zakupić artykuły budowlane, materiały pozwalające na doprowadzenie go do stanu pozwalającego na jego zamieszkiwanie. Zakup tych artykułów: parapetów, drzwi wewnętrznych, płytek, podłóg, armatury sanitarnej, farb, itp. rozpoczęli po odbiorze mieszkania, tj. 26 stycznia 2009 r. Na potwierdzenie powyższego posiadają faktury w okresie od 26 stycznia 2009 r. do nadal (tj. 16.04.2009 r.), na kwotę 9.000 zł. Ponieśli także koszty robocizny, na co także posiadają fakturę na kwotę 4.012,50 zł z dnia 31.03.2009 r. Do dnia dzisiejszego (tj. 16.04.2009 r.) nie posiadają aktu notarialnego, najprawdopodobniej podpiszą go w czerwcu bieżącego roku. Brak aktu notarialnego nie wynika w żadnej mierze z Ich strony, lecz leży po stronie firmy developerskiej i jej mocodawcy spółdzielni mieszkaniowej. Kredyt spłacony będzie w całości do dnia 16.05.2009 r. (zgodnie z warunkami umowy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00