Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2009, sygn. ILPP2/443-415/09-2/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-415/09-2/MN

Korekta obrotu i podatku należnego zaewidencjonowanego na kasie rejestrującej w przypadku braku oryginału paragonu fiskalnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w związku ze zwrotem lub reklamacją towaru jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w związku ze zwrotem lub reklamacją towaru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, poprzez sieć własnych salonów, realizuje sprzedaż detaliczną towarów (okulary, oprawki okularów, szkła korekcyjne, soczewki kontaktowe, środki do pielęgnacji okularów oraz soczewek). Transakcje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej każdorazowo ewidencjonowane są z zastosowaniem kas rejestrujących. Najważniejszym celem Spółki jest zadowolenie klienta, nawet jeśli klient zgłasza reklamację dotyczącą zakupionego towaru. Polityką Spółki jest przyjmowanie zwrotu towarów w ramach reklamacji, zarówno w przypadku przedłożenia przez klienta paragonu fiskalnego dokumentującego zakup towaru w salonie Spółki, jak również w przypadku braku paragonu fiskalnego, jeśli na podstawie posiadanej dokumentacji wewnętrznej Spółka jest w stanie ustalić, że klient dokonał zakupu jej towarów. Zwrot towaru potwierdzany jest w systemie informatycznym salonu dokumentem Zwrot z paragonem bądź dokumentem Zwrot bez paragonu, na podstawie dokonanego wyboru transakcja ewidencjonowana jest w systemie sprzedaży. Sprzedawane przez Spółkę towary z reguły przygotowane są na zlecenie konkretnego klienta, którego dane (za zgodą klienta) Spółka archiwizuje w systemie informatycznym. Z uwagi na ów specyficzny charakter sprzedawanych towarów Spółka z reguły jest w stanie dokładnie ustalić, czy i kiedy nastąpiła sprzedaż reklamowanego/zwróconego towaru, wskazać kopię paragonu dotyczącego reklamowanej transakcji oraz określić ilości, ceny, stawki i kwoty podatku dotyczące transakcji, jak również miesiąc, za który rozliczono VAT należny, niezależnie od tego czy klient reklamujący zakupiony towar jest w posiadaniu paragonu fiskalnego. Po zidentyfikowaniu danych dotyczących reklamowanej transakcji, Spółka rejestruje transakcję zwrotu towaru w kasie fiskalnej, następnie generuje wewnętrzny dowód zwrotu towaru powołując się na numer zlecenia, pod którym zarejestrowano pierwotną transakcję sprzedaży. Dokument opatrzony jest podpisem klienta, potwierdzającym dokonanie zwrotu. Dotychczas Spółka dokonywała korekty (zmniejszenia) podatku należnego wyłącznie w przypadku posiadania zwróconego przez klienta paragonu fiskalnego. W przypadku braku paragonu fiskalnego, Spółka nie dokonywała zmniejszenia podatku należnego. Po przeanalizowaniu regulacji oraz interpretacji Izb Skarbowych Spółka zamierza dokonać zmiany sposobu postępowania w zakresie reklamacji/zwrotów towarów, w przypadku, kiedy klient nie zwraca paragonu fiskalnego. Jeśli Spółka, na podstawie posiadanych dokumentów i baz danych, jest w stanie wykazać, że reklamowana transakcja wystąpiła i rozliczono od niej podatek należny, Spółka zamierza dokonywać korekty obrotu i umniejszać podatek należny z tytułu uznanych reklamacji i zwróconych towarów, również wtedy, jeśli klient nie zwrócił paragonu fiskalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00