Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2016, sygn. ITPP1/4512-43/16/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-43/16/BK

Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2016 r. (data wpływu 18 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ar. 49 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U, z 2015 r poz. 1392 z późn. zm.) stanowi, iż wojewoda z urzędu przekazuje województwu mienie Skarbu Państwa służące realizacji zadań tego województwa. Natomiast stosownie do art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r., Nr 133, poz. 872 ze zm.), z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejął państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa, w tym m.in. zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Zgodnie ze wskazanymi uregulowaniami Województwo .(dalej: Wnioskodawca) wystąpiło do Wojewody .z wnioskiem o wydanie w trybie art. 49 ww. ustawy decyzji administracyjnej w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz Województwa prawa własności m.in. nieruchomości położonej w obrębie W., gmina, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr o pow. 0,1392 ha. Nieruchomość jest zabudowana parterowym budynkiem mieszkalnym o pow. użytkowej 91,40 m, kubaturze 510 m oraz budynkiem gospodarczym o pow. użytkowej 50 m i kubaturze 389 m. Przekazanie nastąpiło z uwagi, iż przedmiotowa nieruchomość jest niezbędna dla celów realizacji przez Samorząd Województwa zadań o charakterze wojewódzkim nałożonych przez ustawodawcę, a w szczególności zadań z zakresu gospodarki wodnej. Powyższe zostało ostatecznie potwierdzone decyzją Wojewody .Nr z dnia .r. (prawomocna od dnia 30 lipca 2003 r.). Powyższa decyzja stanowiła podstawę wpisu prawa własności na rzecz Województwa w księdze wieczystej nr, którą prowadzi Sąd Rejonowy .w .Wydział Ksiąg Wieczystych. Przekazanie przedmiotowej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy było nieodpłatne. Nieruchomość obecnie znajduje się w taktycznym władaniu Zarządu Melioracji Urządzeń Wodnych Województwa .w .(jednostka nie posiada tytułu prawnego do ww. nieruchomości), Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, na dzień 20 kwietnia 2015 r., nieruchomość jest zabudowana budynkiem mieszkalnym z dwoma lokalami. Działka nr stała się własnością Skarbu Państwa z mocy prawa na podstawie art. 2 ust. 1 lit a) dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. Nr 13, poz. 87 ze zm.). Zgodnie z pismem Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w z dnia .r. po 1945 r., kiedy na nowo zaczęto uruchamiać stacje pomp i zatrudniać pracowników, przyznawano tym pracownikom na zasadzie najmu lokale mieszkalne w budynkach w pobliżu obsługiwanej stacji pomp oraz grunty rolne. Powyższe nieruchomości były przyznawane na podstawie Uchwały Żuławskiej z 1945 r., opracowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych, która to ustawa została uzupełniona przez Ministerstwo Rolnictwa w 1957 r. Grunty, na których usytuowane były budynki, były własnością Skarbu Państwa we władaniu Państwowego Funduszu Ziemi, co dot. również przedmiotowej działki. Pierwotnie była to jedna działka nr 45 o pow. 2,27 ha, na której były usytuowany budynek mieszkalny i budynek pompowni oraz działka rolna, przyznana w użytkowanie pracownikom obsługi stacji pomp. W 1997 r. nastąpiło rozgraniczenie budynku pompowni, w wyniku czego powstały działki nr (budynek pompowni) i nr ..(budynek mieszkalny i grunty rolne). W roku 2001, na skutek powtórnego podziału działki nr, powstały działka nr (budynek, mieszkalny i budynek gospodarczy-rozebrany w czerwcu 2015 r.) i działka nr (grunty rolne). Obecnie działka nr 45/3 o pow. 1 392 m położona w miejscowości W., gmina, zabudowana jest budynkiem mieszkalnym dwukondygnacyjnym, częściowo ogrodzona siatką stalową na słupkach stalowych. Część nawierzchni - przedłużenie drogi dojazdowej wyłożona jest płytami drogowymi. Ponadto na terenie nieruchomości znajduje się zbiornik bezodpływowy na ścieki - szambo. Budynek mieszkalny został wybudowany w 1945 roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00