Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.121.2019.2.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.121.2019.2.MM

Możliwość zastosowania zwolnienia z VAT czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych w zamian za odszkodowanie uzależniona jest od zapisów obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli decyzja o ustaleniu wysokości odszkodowania nie rozróżnia kwot (odszkodowanie za grunty odszkodowanie za wartość zniszczonych upraw) to przyznane odszkodowanie stanowi w całości odszkodowanie za zbyte grunty i tak należy uwzględnić to w fakturze.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 27 marca 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych w zamian za odszkodowanie,
  • braku opodatkowaniu odszkodowania za wartość zniszczonych upraw znajdujących się na ww. nieruchomościach gruntowych,
  • sposobu dokumentowania otrzymanego odszkodowania

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości, niezabudowanych, braku opodatkowaniu odszkodowania za wartość zniszczonych upraw znajdujących się na ww. nieruchomościach gruntowych oraz sposobu dokumentowania otrzymanego odszkodowania.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W dniu 27 listopada 2015 r. Wojewoda wydał decyzję nr o ustaleniu odszkodowania na rzecz Spółdzielni z tytułu nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa prawa własności nieruchomości położonej na terenie gminy , oznaczonej ewidencyjnie jako obręb , ... działki: nr 4/4 o powierzchni 0,0665 ha, nr 8/4 o powierzchni 0,0662 ha oraz obręb ..., ... działki: nr 3/17 o powierzchni 1,1120 ha, nr 3/14 i 3/15 o powierzchni 0,0229 ha razem 2,0448 ha. Wyżej wymienione działki gruntów ornych stanowiły własność Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w KW prowadzona przez Sąd Rejonowy w , VI Wydział Ksiąg Wieczystych. Do zapłaty powyższego odszkodowania zobowiązano Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oddział w . Płatność została dokonana w dniu 29 grudnia 2015 r. Z wymienionej Decyzji wynika, że nieruchomości zostały objęte decyzją Wojewody nr z dnia . 2015 r. (znak) o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą . Wyżej wymienione działki z dniem uostatecznienia wyżej wymienionej Decyzji, tj.: z dnia 20 maja 2015 r., stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa. Ostateczna wysokość odszkodowania z tytułu nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa ww. nieruchomości została ustalona w oparciu o operat szacunkowy z dnia 20 lipca 2015 r. sporządzony przez rzeczoznawcę. Rzeczoznawca ustalił, że na dzień wydania Decyzji Wojewody . nr z dnia 2015 r. (znak ) o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą na terenie objętym wyceną w dniu 25 lutego 2014 r. obowiązywały zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego miasta w obrębie ulic i do granic administracyjnych miasta i granic planu miejscowego . przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w . nr z dnia 2007 r., zgodnie z którym przedmiotowa nieruchomość znajdowała się na obszarze oznaczonym jako: dla działki nr i nr droga ekspresowa , dla działki tereny użytków rolnych uprawy polowe (około 50% pow. działki), droga ekspresowa (droga krajowa) (około 50% powierzchni działki), dla działki droga ekspresowa , dla działki nr tereny użytków rolnych uprawy polowe. Rzeczoznawca ustalił, że w dniu wydania Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej działki nr 4/4, 8/4, 3/14, 3/7 i 3/15 stanowiły część nieruchomości rolnej niezabudowanej. Na działkach prowadzono uprawę: pszenicy ozimej (dz. nr 8/4, 3/15 oraz połowa działek 3/14 i 3/17), grochu na nasiona (działka nr 4/4), jęczmienia ozimego (połowa działki nr 3/14 i 3/17). Działki są położone w granicach administracyjnych miasta Według Decyzji Wojewody z dnia 2015 r., w orzeczeniach wysokość odszkodowania ustalona została w jednej kwocie, natomiast w operatach szacunkowych wykazano odrębnie wysokość odszkodowania z tytułu nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa prawa własności nieruchomości oraz wysokość odszkodowania za utracone zasiewy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00