Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.176.2019.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.176.2019.1.AJ

Nałożona na kontrahentów kara pieniężna nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ((Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nakładanych na kontrahentów kar pieniężnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nakładanych na kontrahentów kar pieniężnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przewoźnikiem świadczącym usługi przewozu towaru morzem. Wnioskodawca, w zakresie usług przewozu, działa zgodnie z wydawanymi przez siebie "Warunkami przewozu towaru morzem. Wnioskodawca zawiera z frachtującymi umowy przewozu towarów morzem, na podstawie których zobowiązuje się do załadunku, przewozu na statku i rozładunku dostarczanych przez frachtujących towarów. Za wykonanie umowy przewozu Wnioskodawcy przysługuje fracht, stanowiący wynagrodzenie za załadunek, przewóz morzem i wyładunek towarów. Dowodem zawarcia umowy jest bilet ładunkowy. Fracht jest płatny po wydaniu frachtującemu biletu ładunkowego, przy czym zapłata co do zasady następuje przed załadunkiem towarów na pokład, chyba że Wnioskodawca umówił się inaczej z konkretnym frachtującym.

Przed zawarciem umowy przewozu towarów morzem, Wnioskodawca umożliwia frachtującym dokonywanie wcześniejszych rezerwacji przewozu. Rezerwacje są dokonywane w oparciu o odrębny regulamin: Zasady dokonywania rezerwacji ładunkowych". Z dokonaniem rezerwacji nie jest związany obowiązek zapłaty żadnego wynagrodzenia, zaliczki bądź zadatku. Rezerwacja ma umożliwiać zawarcie i wykonanie w przyszłości umowy przewozu. Rezerwacje mogą być odwołane przez kontrahentów najpóźniej na 24 godziny przed planowym odejściem statku. W takim wypadku Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat, ani nie nalicza żadnych kar. W przypadku niestawienia się do odprawy zgodnie z dokonaną rezerwacją lub odwołania rezerwacji na krócej niż 24 godziny przed odejściem statku, Wnioskodawca nie pobiera także frachtu. Obecnie dochodzi do licznych sytuacji, w których kontrahenci nie stawiają się do odprawy mimo wcześniejszego dokonania rezerwacji. Powoduje to zwiększenie nakładu pracy Wnioskodawcy, a także zdarzają się sytuacje, gdy powierzchnia ładunkowa statku pozostaje niewykorzystana, mimo że inni frachtujący oczekują na przewóz. W związku z tym Wnioskodawca zamierza rozpocząć obciążanie kontrahentów dokonujących rezerwacji przewozu karami pieniężnymi za niestawienie się do odprawy zgodnie z dokonaną rezerwacją lub odwołanie rezerwacji na krócej niż 24 godziny przed odejściem statku. Kary te mają na celu pokrycie szkód ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z niedostarczeniem towarów do przewozu, a także zmobilizowanie kontrahentów do wykorzystywania dokonanych rezerwacji. Ponadto Wnioskodawca rozważa obniżenie wysokości kary pieniężnej w sytuacji, gdy do odwołania rezerwacji dojdzie z określonym przez Wnioskodawcę wyprzedzeniem, krótszym niż 24 godziny przed odejściem statku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00