Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.506.2020.2.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.506.2020.2.WB
Opodatkowanie i dokumentowanie za pomocą faktury czynności udzielania pomocy prawnej z urzędu oraz obowiązku prowadzeniu rejestru VAT.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania za pomocą faktury czynności udzielania pomocy prawnej z urzędu oraz obowiązku prowadzeniu rejestru VAT jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania za pomocą faktury czynności udzielania pomocy prawnej z urzędu oraz obowiązku prowadzeniu rejestru VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 23 września 2020 r. o przeformułowanie pytania, wskazanie skutków prawno-podatkowych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, przedstawienie własnego stanowiska w zakresie pytania nr 2 oraz dodatkową opłatę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest radcą prawnym i wykonuje zawód na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych w ramach umowy cywilnoprawnej (zlecenie) zawartej z innym radcą prawnym, prowadzącym działalność gospodarczą w formie kancelarii radcowskiej. Ponadto Wnioskodawca wykonuje również pracę na podstawie stosunku pracy oraz jest członkiem rady nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca, z uwagi na nieprowadzenie działalności gospodarczej, nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów ani rejestru sprzedaży VAT. Zeznanie roczne składa na formularzu PIT-37 na podstawie informacji podatkowych uzyskanych od pracodawcy i zleceniodawcy. Radcowie prawni, bez względu na formę wykonywania zawodu, są zobowiązani do prowadzenia spraw z urzędu, po wyznaczeniu ich przez organ samorządu zawodowego, w następstwie ustanowienia przez Sąd radcy prawnego dla strony lub uczestnika postępowania. Tym samym Wnioskodawca jest zobligowany do prowadzenia spraw z urzędu, które w jego przypadku mają charakter incydentalny. Wnioskodawca nie jest w stanie określić ilości spraw w skali roku, które rzeczywiście mogą być mu przyznane, ale liczba ta mieści się w pojęciu kilku spraw i szacuje że nie będzie przekraczać średnio sześciu spraw w ciągu roku, z zaznaczeniem, że żaden przepis prawa nie limituje jednak tej ilości a jest ona uzależniona od zapotrzebowania wynikającego z ilości pozytywnie rozpatrzonych wniosków o ustanowienie takiego pełnomocnika. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje jednak, że mimo iż Wnioskodawca może wykonywać zawód radcy prawnego od dnia złożenia ślubowania (tj. 28 czerwca 2019 roku), to dopiero w dniu 13 lipca 2020 r. (po ponad 12 miesiącach) został wyznaczony do prowadzenia pierwszej sprawy jako pełnomocnik z urzędu (data odbioru pisma 17 lipca 2020 r.). Wnioskodawca posiada wiedzę, że radca prawny, który jest jego zleceniodawcą w tym samym czasie otrzymał do prowadzenia 3 sprawy z urzędu. W wysokość hipotetycznego wynagrodzenie przyznawanego radcy prawnemu za prowadzenie spraw z urzędu zależy od ich rodzaju lub wartości i może wynosić od 60 złotych netto do 10.800 złotych netto, co wynika wprost z ww. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości.