Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2016 poz. 7660

Uchwała nr 13.136.2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

z dnia 21 czerwca 2016r.

w sprawie orzeczenia nieważności Uchwały Nr XIII/84/2016 Rady Gminy Andrzejewo z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 561) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:

§ 1. Orzeka o nieważności Uchwały Nr XIII/84/2016 Rady Gminy Andrzejewo z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości z powodu istotnego naruszenia prawa tj. art. 6n ust. 1 pkt 2 lit.a oraz art. 6n ust. 1 pkt 1 w związku z art. 6q i art. 6i ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250) oraz art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.)

§ 2. Na niniejszą uchwałę służy Gminie Andrzejewo skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.


Uzasadnienie

W dniu 2 czerwca 2016 r. wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Uchwała Nr XIII/84/2016 Rady Gminy Andrzejewo z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

Kolegium Izby zwraca uwagę, iż naruszony został termin przedłożenia przez Wójta Gminy ww. uchwały do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie określony w art. 90 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. W myśl cyt. przepisu Wójt zobowiązany jest do przedłożenia regionalnej izbie obrachunkowej objętych jej nadzorem uchwał w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych ww. uchwała podlega nadzorowi RIO.

Jako podstawę prawną badanej uchwały Rada Gminy wskazała art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zgodnie z tym przepisem Rada Gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, oraz ułatwienia składania deklaracji określa w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego:

1) wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (…),

2) warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:

a) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

b) sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej,

c) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie badając przedmiotową uchwałę stwierdziło:

W § 1 uchwały określono wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości wg załączników do niniejszej uchwały.

W załączniku Nr 1 uchwały określono wzór deklaracji w wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanych przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy a w załączniku Nr 2 określono wzór deklaracji składanych przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne.

W § 3 badanej uchwały Rada Gminy postanowiła:

§ 3. Deklaracje, o których mowa w § 1 mogą być składane za pomocą komunikacji elektronicznej, przy zachowaniu następujących warunków:

1) formularz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do niniejszej uchwały, udostępniane są w wymaganym formacie elektronicznym na stronach internetowych: www.andrzejewo.pl i bip.andrzejewo.pl;

2) składanie deklaracji drogą elektroniczną odbywać się będzie za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Gminy w Andrzejewie;

3) deklaracja musi być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262 ze zm.), albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r., poz. 1114).

Ponadto Kolegium Izby ustaliło, że Uchwałą Nr XIII/82/2016 z dnia 29 stycznia 2016 r. Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawek opłaty na terenie Gminy Andrzejewo. Jednocześnie Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Z § 3 pkt 1 badanej uchwały wynika, że Rada Gminy w Andrzejewie w przedmiotowej uchwale nie określiła formatu elektronicznego oraz układu informacji i powiązań między nimi, czym w sposób istotny naruszyła przepisy art. 6n ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W świetle art.6n ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi ma być zgodny z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Przepisami tymi są:

- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2014 r., poz. 1114);

- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (tj. Dz.U. z 2015 r., poz. 971);

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 113).

Badając przedmiotową uchwałę, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie stwierdziło również, że zarówno w załączniku Nr 1 i załączniku Nr 2 do uchwały w części A wzoru deklaracji zawarto zapis "Okoliczności powodujące obowiązek złożenia deklaracji: …………."

Zgodnie z art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Kolegium Izby wskazuje, iż zgodnie z ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649) została wprowadzona zmiana ustawy - Ordynacja podatkowa, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2016 r. Dotychczasowe brzmienie art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa o treści "skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty" przyjęło nowe brzmienie, a mianowicie: "Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji". Powyższa zmiana sprowadza się zatem do wykreślenia obowiązku składania pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty deklaracji. Dlatego też podejmując uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Rada Gminy powinna uwzględnić powyższe zmiany i tym samym nie nakładać na właścicieli nieruchomości obowiązku pisemnego uzasadnienia przyczyn powodujących konieczność złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zamieszczając regulację o powyższym obowiązku Rada Gminy istotnie naruszyła art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Poza tym Kolegium stwierdziło, że w załączniku Nr 2 badanej uchwały Rada Gminy niewłaściwie określiła termin składania deklaracji. Załącznik Nr 2 określa wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a na których powstają odpady komunalne. Zgodnie z art. 6i ust. 1 pkt 2 w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne. Rada Gminy określając, że "deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na nieruchomości pierwszego mieszkańca" w odniesieniu do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy naruszyła art. 6i ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

A zatem Kolegium Izby nie podziela poglądu, że pobranie ze strony internetowej Urzędu formularza deklaracji w formie papierowej następnie jego wypełnienie i złożenie drogą elektroniczną deklaracji za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu, opatrzonej podpisem elektronicznym weryfikowanym lub potwierdzonym profilem zaufania ePUAP, o którym mowa w § 3 pkt 1-3 badanej uchwały, stanowi określenie przez Radę Gminy warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

A zatem badana uchwała nie wypełnia w całości delegacji art. 6n ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, co uzasadnia orzeczenie nieważności badanej uchwały w całości a więc także w odniesieniu do wzoru deklaracji w formie papierowej, a nie tylko w części dotyczącej § 3 uchwały.

Mając powyższe na uwadze, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie orzekło jak w sentencji.

Przewodniczący


Wojciech Tarnowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00