Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 maja 2004 r., sygn. SA/Rz 1744/02
Dnia 18 maja 2004 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Helena Rydzik (spr.) Maria Serafin-Kosowska, Maria Piórkowska, Protokolant ref. staż. Teresa Tochowicz po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2004 roku na rozprawie sprawy ze skargi J. Ś. na decyzję Izby Skarbowej z dnia [...] lipca 2002 roku [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług od stycznia 1999 roku do stycznia 2000 roku skargę oddala. Sędziowie NSA
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lipca 2002r. Izba Skarbowa utrzymała w mocy decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej z dnia [...] marca 2002r. w sprawie podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe od stycznia 1999 roku do stycznia 2000 roku. Jako materialnoprawną podstawę decyzji Izba Skarbowa powołała art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm. - zwanej dalej ustawą o VAT).
Z uzasadnienia decyzji i materiałów sprawy wynika, że kontrola skarbowa prowadzonej przez J.Ś.działalności gospodarczej - Apteki "A." w S. wykazała szereg nieprawidłowości powodujących wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu opisanych niżej wydatków na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993r. Nr 90, poz. 416 ze zm.). Skutkiem tego, w ocenie organów, podatniczce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dokumentujących poniesienie tych wydatków, jako że zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, którymi rozporządzono w sposób nie pozwalający na zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
W każdym miesiącu szczegółowo powołano numer i datę faktury, przedmiot transakcji, jej wartość i kwotę podatku naliczonego, dokonano opisu ustalonego stanu faktycznego oraz dowodów w oparciu o które został ustalony, a ponadto wyliczono ilość zawyżonego zakupu paliwa, kwotę zakupu i kwotę zawyżonego podatku naliczonego. Końcowo w każdym miesiącu podano zsumowaną kwotę zawyżenia podatku naliczonego.
